Companii
Al treilea sector
Data: 23.10.2013
Companii / Companii şi ONG

Ursici: culisele sponsorizării

Are 47 de ani şi conduce o bancă din România, cu active de peste 25 de miliarde de lei. A avut un rol determinat în campania „Lumină pentru Ursici”, dar numele lui nu apare în cele peste 40 de articole scrise despre subiect.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

„Da, sigur. Mi se pare o intervenţie de impact. Go ahead!” (mergeţi mai departe – n.red.). Cam aşa a sunat mesajul prin care Răsvan Radu, CEO-ul UniCredit Ţiriac Bank, a dat undă verde pentru finanţarea proiectului de iluminare prin panouri solare a satului Ursici, din comuna Boşorod, judeţul Hunedoara. A fost un răspuns scurt, caracteristic unui om „foarte ocupat”, după cum îl descrie Anca Nuţă, Head of identity & communication în cadrul băncii.

Anca Nuţă a fost cea care i-a scris lui Radu un mesaj în care îi prezenta situaţia oamenilor de la Ursici. Ea era plecată la Berlin să studieze, dar într-o pauză a citit articolul despre Ursici, scris de Manafu, care i-a fost semnalat de către unul dintre membrii echipei sale. Astfel, între un curs şi o prelegere a programului de Executive Master of Business Administration pe care îl urmează, Anca a descoperit o oportunitate de implicare în ceea ce avea să fie o poveste cu final fericit pentru oamenii din Ursici. „Pe mine m-a atras foarte mult titlul postului lui Manafu. Eu reacţionez foarte mult la asocierile de cuvinte şi sunt extrem de emoţională când lucrurile transmit un mesaj puternic. Mi s-a părut că <<Lumină pentru Ursici >> sună ca un titlu de campanie”, îşi aminteşte Nuţă.

Mai întâi a încercat să-l sune pe Radu, dar nu i-a răspuns, aşa că i-a scris un e-mail în care îi argumenta că, prin implicarea ca sponsori în proiectul de la Ursici, salvează o comunitate şi se poziţionează ca banca empatică.

„Campania asta era în afara tuturor direcţiilor în care ne-am implicat până acum, dar mi s-a părut că impactul social este unul foarte puternic, tocmai pentru că salvează viaţa unei comunităţi”, menţionează Nuţă. De regulă, UniCredit alege să se implice în proiecte care vizează patru domenii: social, artă şi cultură, mediu, educaţie şi sport. Printre cele mai importante programe în care s-a implicat până acum se numără Festivalul Enescu, Cicloteque şi competiţia NESsT pentru întreprinderi sociale.

După ce a primit acceptul lui Radu, i-a scris cu entuziasm unei colege: „facem Ursici!”. Apoi l-a contactat pe Manafu ca să îl anunţe că banca va sponsoriza proiectul de la Ursici. Bloggerul a răspuns a doua zi şi i-a pus în legătură pe Anca şi Iulian Angheluţă, omul din spatele demersului de la Ursici.

La aproape două săptămâni de la articolul iniţial, Manafu a scris din nou despre Ursici. Anunţa că UniCredit Ţiriac Bank va plăti integral suma de 7.500 de euro necesară implementării proiectului. „De acolo a început nebunia. În două zile am primit nişte feedback-uri senzaţionale pe zona de bloggeri”, precizează Anca Nuţă.

Un raport intern realizat de UniCredit pentru a măsura impactul media al implicării instituţiei financiare în comunitatea oamenilor de la Ursici contabilizează 45 de apariţii, atât în blogosferă, cât pe site-urile televiziunilor sau ale mai multor publicaţii.

„În momentul în care am decis să facem proiectul ăsta nu m-am gândit nicidecum ce amploare poate să aibă el din punct de vedere al comunicării pentru noi, ca instituţie. De obicei, o companie suferă foarte mult când se implică în proiecte sociale, pentru că răspunsul mass-media nu este pe măsura implicării companiei. În cazul nostru, nu ne-am gândit niciodată că oamenii ar putea reacţiona în felul ăsta”, subliniază Nuţă.

Banca nu a făcut un calcul al câştigului de imagine pe care l-a avut ca urmare a zecilor de articole şi reacţii favorabile care au precedat anunţul instituţiei referitor la implicarea în comunitatea din Ursici. Nici Manafu, cel ce a făcut blogosfera să îmbrătişeze satul hunedorean, nu a făcut o estimare a sumei pe care ar fi trebuit să o plătească UniCredit pentru a beneficia de expunerea de care a avut parte prin sponsorizarea proiectului de la Ursici.

Este posibil ca UniCredit să fi câştigat atât de mult la capitolul imagine datorită vitezei cu care s-au întâmplat lucrurile. Iulian Angheluţă a primit banii în câteva săptămâni. În cazul altor proiecte sponsorizate de bancă, de exemplu, competiţia NESsT, a fost nevoie de 2-3 luni între obţinerea tuturor aprobărilor şi livrarea efectivă a banilor. În funcţie de impactul pe îl are finanţarea unui proiect asupra imaginii băncii, este nevoie şi de aprobarea board-ului. Pe lângă bani, instituţia a contribuit şi cu 15 dintre cei 24 de voluntari care au instalat cele 14 panouri solare pe casele din Ursici, primul sat din România iluminat astfel.

Pentru Ursici nu a fost nevoie nici de 2-3 luni, nici de aprobarea boardului. A fost suficient doar acordul CEO-ului. Povestea satului hunedorean a grăbit, destul de mult, aprobarea finanţării. Pentru bancă, emoţia pe care o transmite un proiect social este principalul criteriu de decizie în acordarea de finanţare. „Dacă tu, ca organizaţie neguvernamentală sau ca om, nu mă faci să cred din prima clipă în proiectul tău, atunci nu mă voi implica alături de tine”, subliniază Nuţă.

Anca Nuţă şi Iulian Angheluţă de la Free Mioriţa s-au întâlnit doar o singură dată. Ea ieşea din parcarea sediului central al băncii, iar el venise, pe bicicletă, să rezolve cu contractul de sponsorizare. Se întâmpla la 3-4 săptămâni după ce discutaseră la telefon.

„Nu am pornit nicio clipă de la premisa că CEO-ul nu va aceepta acest proiect, pentru că îmi cunosc foarte bine şeful şi valorile băncii. Era un proiect mult prea frumos, cu care orice om sensibil sau mai puţin sensibil ar fi rezonat. În situaţia ipotetică în care ar fi spus nu, aş fi vrut să mă implic personal în acest proiect”, conchide Nuţă.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări