Economie socială
Al treilea sector

Unităţile protejate în România: Adevăr sau provocare?

Unităţile protejate sunt entităţi economice care pot fi înfiinţate atât de persoane fizice, cât şi juridice, în cadrul cărora minimum 30% dintre angajaţi sunt persoane cu dizabilităţi.

Roxana Achim, redactor AlTreileaSector.ro

Rolul unei unităţi protejate este să integreze profesional persoanele cu dizabilităţi care cu greu îşi găsesc un loc de muncă. Pe lângă această condiţie, unitatea trebuie să ofere şi un pachet de servicii complementare pentru a ajuta persoana cu dizabilitate să fie un angajat de succes. Asadar,angajatorul se pliază pe nevoile angajatului, pe abilităţile lui, încearcă să-i scoată în evidenţă potenţialul, îl pune la locul potrivit şi se adaptează la capacitatea lui de muncă.

La 30 martie 2012 existau 567 de astfel de unităţi în cadrul cărora lucrau 1577 de persoane cu dizabilităţi. În prezent, potrivit Autorităţii Naţionale pentru Persoane cu Handicap, în România există 602 unităţi protejate care au activităţi în servicii (curăţenie, consultanţă în afaceri, vânzări), producţie (mobilier, papetărie) sau în ambele domenii.

Definite în baza legii 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, unitătile protejate sunt o formă de organizare a economiei sociale, pe lângă cooperative, asociaţii, fundaţii şi intreprinderi sociale de inserţie. În acest moment, în ţara noastră nu există un cadru legislativ reglementat pentru economia socială.

———————————————————————————————————

Provocările unităţilor protejate în România:

-     lipsa unor programe de susţinere a unităţilor protejate autorizate (UPA) inclusiv a fondurilor nerambursabile destinate acestora;
-     concurenţa neloială făcută de UPA de tip SRL care practică preţuri de dumping (vânzare de produse sub preţul de producţie);
-      greutăţi în adaptarea cerinţele clienţilor la capacitatea şi randamentul UPA;
-      birocraţia;
-      lipsa interesului agenţilor economici în încheierea de contracte pe legea 448
-      cadrul legislativ incert;
-      slaba desfacere a produselor pe care UPA le produce;
-      lipsa specialiştilor în anumite segmente: pe ateliere, în promovare, studii de piaţă.

Sursa: Fundația Alături de Voi

———————————————————————————————————

Beneficiile angajaţilor:

-   scutirea de plata a taxelor de autorizare la înfiinţare şi scutirea impozitului pe profit
-   scutirea impozitului pe venit, cu condiţia ca cel puţin 75% din fondul obţinut să fie reinvestit în unitatea protejată
-   decontarea din bugetul asigurărilor pentru şomaj a cheltuielilor specifice de pregătire, formare şi orientare profesională şi de încadrare în muncă a persoanelor cu dizabilităţi
-   o subvenţie de la stat, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare
-   alte drepturi şi facilităţi acordate de autorităţile locale, finantate din fondurile proprii ale acestora.

Ultimul beneficiu, menționat în legea 448/2006, are rolul de a acoperi orice fel de sprijin pe care autoritățile locale vor să îl ofere unităților protejate, arată Institutul pentru Politici Publice. De exemplu, dacă o primărie adoptă o strategie de dezvoltare a UPA din acea localitate, le va oferi acestora diverse facilități pe care le poate susține (fonduri pentru accesibilizarea clădirii în care funcționează UPA sau reduceri la impozite/taxe locale).

———————————————————————————————————

Unitaţile protejate în Europa

Unităţile protejate în Europa sunt active în diverse domenii, dintre care cele mai întâlnite au legătură activităţile manuale (construcţii, tâmplărie), colectarea şi reciclarea deşeurilor, întreţinerea spaţiilor verzi, curăţenie publică sau ambalarea produselor.

În Uniunea Europeană, potrivit unei analize asupra experimentelor de economie socială realizată de Institutul de Politici Publice şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, se iau masuri pentru stimularea integrării socio-profesionale a persoanelor cu dizabilităţi. Cea mai importantă dintre ele o reprezintă cota de angajare, care prevede obligaţia ca orice angajator cu un anumit număr de angajaţi  (ce diferă de la ţară la ţară) să ocupe un procent din posturi, cu personal din rândul persoanelor cu dizabilităţi.

În cadrul unui studiu realizat de către European Centre for Social Welfare Policy and Research, se arată că sistemul cotei de angajare a persoanelor cu dizabilităţi este aplicat indiferent de sectorul de angajare în Austria, Cehia, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia şi Spania.

În comparaţie cu acestea, în Belgia, Cipru, Irlanda şi Slovenia sistemul este aplicat numai parţial, fie în sectorul public, fie în cel privat. Pe de altă parte, în state precum Danemarca, Estonia, Finlanda, Letonia, Suedia şi Marea Britania nu este aplicată o cotă de angajare ca metodă de stimulare a încadrării în muncă a persoanelor cu dizabilităţi.

Povești de succes în unitățile protejate

Atelierul de Pânză

Atelierul de Pânză este o unitate protejată dezvoltată de Asociația Viitor Plus, care realizează produse din bumbac ţesut local, neînălbit, nevopsit şi netratat, cu zero pierderi în urma producţiei concepute ca alternativa ecologică la punga de plastic.

Ideea Atelierul a pornit în 2009, o dată cu inițiativă ViitorPlus de a pune în aplicare un proiect de dezvoltare durabilă. Aşa s-a  înfiinţat întreprinderea Sacoșa de pânză.

Scopul proiectului, transformat în prezent în “Atelierul de pânză”, este să integreze pe piața muncii persoanele care au probleme sociale și persoanele cu dizabilități fizice. Pentru ele s-a înființat unitatea protejată „Secția de lucru la domiciliu”. Aici, trei femei în vârstă de 36, 44 și 51 de ani sunt angajate pe post de croitorese și lucrează de acasă, deoarece le este greu să se deplaseze la atelier. De multe ori, ele participă și sunt vocea atelierului la târgurile de Paști, de Crăciun, evenimentul de stradă Street Delivery, târgurile business2business de la Romexpo și cele destinate ONG-urilor.

Andreea Pandelescu, coordonatoarea proiectului, spune că pentru echipa care conduce proiectul, unitatea reprezintă o provocare pentru că trebuie să asigure de la distanță condiții bune de lucru. De exemplu, cele trei croitorese care lucrează de acasă au primit, cu ajutorul unei finanțări din partea NESsT, câte o mașină de casă pe care le folosesc pentru a face sacoșelele.

Companii ca Baumax si RBS au ales să susțină atelierul şi au cumpărat sacoşe pentru a le oferi angajaţilor de Crăciun.

Până acum, unitatea nu s-a lovit de obstacole. Cel mai greu proces, care a durat câteva luni, a fost obțnerea autorizației de funcționare de la Ministerul Muncii.

Pe viitor, atelierul intenționează să-și crească numărul de angajați cu două persoane și își dorește ca publicul larg să-i descopere lucrurile prietenoase cu mediul.

Pentru Voi

Unitatea protejată „Pentru Voi”, dezvoltată de fundația cu același nume, s-a înființat în 2007. De atunci, adulți cu dizabilități intelectuale din Timișoara, lucrează în atelierul de tipografie, la sortarea pungilor de plastic și a bețelor de înghețată, în montarea capacelor de odorizante sau la realizarea de felicitări, decorațiuni și cizmulițe de Crăciun, dar și în activități de croitorie.

Până la punerea în practică a ideii, inspirată de modelul serviciilor sociale din Olanda, fundația a creat încă din 1996 ateliere protejate în care beneficiarii, persoane cu dizabilități intelectuale, lucrau; însă nu erau plătiți pentru munca lor pentru că nu exista legea 448/2006. (Articolul 78 din lege privind angajarea pe piața muncii în unități protejate a persoanelor cu dizabilități a fost introdus ca urmare a demersurilor active de advocacy ale fundației).

Unitatea protejată s-a dezvoltat în timp. A pornit cu 5-10 angajați, iar în 2008 a ajuns să aibă 110 persoane cu dizabilități intelectuale angajate. Însă, din cauza crizei economice, de câțiva ani, unitatea a rămas cu 43 angajați.

Unitatea protejată a reușit să implice în activitățile ei 20 de adulți cu dizabilități intelectuale severe și comportament provocator, persoane condamnate la statutul de “nefolositor comunității”. Din păcate, legislația nu permite să fie angajați, majoritatea fiind pusă sub interdicție judecătorească, însă echipa le oferă recompense (dulciuri, sucuri, mâncare) pentru munca pe care o fac.

Util Deco

Unitatea protejată Util Deco a fost înființată în 2008 de Fundația Alături de Voi (ADV) și este prezentă în Iași, Târgu-Mureș și Constanța. În atelierele de legătorie-tipografie-multiplicare, de artă meșteșugărească, pictură și servicii de organizare evenimente speciale, ateliere de confecționări lumânări și creația de materiale publicitare, lucrează persoane cu dizabilități, dar și tineri infectați cu HIV în perioada 1987-1992 în spitalele românești.

În cadrul unităților protejate Util Deco sunt angajate peste 50% persoane cu dizabilități.

În unitățile noastre protejate avem tineri cu dizabilități care lucrează trei-şase-opt ore, în funcție de recomandările medicului. Când vedem că ceva nu e în regulă sau obosesc foarte tare îi trimitem să facă din nou o reevaluare”, a declarat pentru ATS.ro, Angela Achiței, președintele fundației. În cadrul unității, există asistenți sociali, psihologi care lucrează cu beneficiarii și familiile acestora.

Provocarea cea mai mare pentru unitățile protejate ale fundației este atragerea de contracte de prestări servicii și furnizare produse. Ele sunt importante pentru sustenabilitatea afacerii și implicit a locurilor de muncă. „Din păcate”, spune Angela Achiței, „în România, povestea nu vinde, trebuie să vinzi produse competitive pe piață, unde prețul, promptitudinea, calitatea și încrederea contează foarte mult, apoi urmează povestea.”

Cel mai ambițios plan al fundației este lansarea unui depozit de arhivare electronic pentru clienți, la începutul anului 2013. Depozitul este acreditat de Arhivele Naționale și este realizat cu credit bancar pentru întreprinderi sociale. Este un program pilot, în care banca testează acest proiect, iar dacă va funcționa, programul se va lansa oficial. Depozitul este dotat cu echipamente și softuri de arhivare electronică, echipa este deja aleasă și în prezent urmează diferite traininguri.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări