ONG
Al treilea sector
Data: 29.08.2013
ONG ,Studii & Cercetări / ONG

Suferinţele serviciilor sociale: banii şi comunicarea

Lipsa de comunicare dintre autorităţile publice şi organizaţiile neguvernamentale furnizoare de servicii sociale este, poate, cea mai importantă problemă din domeniu.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Serviciile sociale din România nu suferă doar din cauza alocărilor bugetare scăzute, ci şi a lipsei de colaborare dintre furnizori publici de servicii sociale şi cei privaţi. Cel puţin aşa arată o anchetă referitoare la modul în care autorităţile publice locale (APL) şi furnizorii privaţi de servicii sociale cooperează la nivel naţional, pentru finanţarea serviciilor sociale.

Unul dintre motivele care justifică dialogul aproape inexistent între furnizorii privaţi (ONG-uri) şi cei locali este, lipsa unor structuri de consultare publică. “20 dintre organizaţii (furnizori privaţi de servicii sociale – n.red.) menţionează că există structuri de consultare publică în localităţile în care ele furnizează servicii sociale. 40% afirmă că aceste structuri nu există în localităţile lor”, se arată într-o anchetă derulată în proiectul “Advocacy şi politici publice pentru dezvoltare socială în România”, implementat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) şi Fundaţia Pact, finanţat prin Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative 2007 – 2013 (PODCA).

Ancheta evidenţiază şi că doar 13,3% dintre cei chestionaţi au spus că eficienţa consultărilor dintre furnizorii privaţi (ONG) de servicii sociale şi cei de stat, a fost “satisfăcătoare” sau “foarte bună”, în vreme ce aproape 30% declară o experienţă “complet nesatisfăcătoare” sau “nesatisfăcătoare”. Mai mult, 38% dintre organizaţiile neguvernamentale nu au fost niciodată invitate la consultări publice sau nu au avut cunoştinţă de astfel de consultări, în domeniul social.

În ceea ce priveşte opinia respondenţilor privind participarea beneficiarilor de servicii sociale la consultările locale, 20% dintre cei chestionaţi au afirmat că există structuri de consultare a beneficiarilor de servicii sociale în localităţile lor. Acolo unde există structuri de consultare publică, ele au fost facilitate, în majoritatea situaţiilor, de proiectele finanţate cu bani europeni şi de activităţile organizaţiilor neguvernamentale.

“În ceea ce priveşte eficienţa consultărilor (cu beneficiarii – n.red.), 5,7% dintre respondenţi afirmă că aceste consultări se desfăşoară satisfăcător, 3,8% le apreciază ca fiind complet nesatisfăcătoare, 4,7% le consideră nesatisfăcătoare, iar 85,7% nu au informaţii despre eficienţa lor”, potrivit studiului.

În contextul dat, iniţiatorii proiectului propun o serie de recomandări pentru o colaborare mai bună între APL şi furnizorii privaţi de servicii sociale:

● introducerea metodologiei de evaluare participativă a nevoilor de servicii;

● cel puţin o sesiune de consultare publică pe an, cu toţi furnizorii de servicii sociale din localitate;

● implicarea ONG-urilor în comisiile de lucru de la nivelul localităţilor şi ale consiliilor judeţene, în ceea ce priveşte planificarea bugetară anuală în domeniul serviciilor sociale;

● activarea şi generalizarea mecanismelor de consultare prevăzute deja în legislaţie, cum ar fi grupul de incluziune socială, consiliile comunitare consultative sau grupul de dialog social de la nivelul prefecturilor.

La ancheta derulată de FDSC au participat, în iunie şi iulie, 105 ONG-uri (asociaţii, fundaţii, culte şi altele).

Sursa foto: http://www.sxc.hu/

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări