Studii & Cercetări
Al treilea sector
Data: 04.12.2013
Studii & Cercetări

Studiu: ce ştiu românii despre economia socială?

830 de români întrebați despre economia socială, au răspuns că le sunt familiare cooperativele agricole, casele de ajutor reciproc și cooperativele de credit. Doar 33% cunosc conceptul de „economie socială”, în sine.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

În contextul în care economia socială este într-o continuă dezvoltare în România, iar întreprinderile sociale, cooperativele și antreprenoriatul social sunt termeni foarte des întâlniți în discursurile publice, Centrul de Marketing şi Prognoză Socială a realizat un studiu care măsoară nivelul de informații pe care românii le dețin despre economia socială: „Implicarea socială a membrilor comunităţii”.

În 2010, economia socială includea 31.000 de organizaţii, cu peste 100.000 de angajaţi şi venituri anuale de circa două miliarde de euro, arată datele cuprinse în Atlasul Economiei Sociale (ediţia din 2012), al Institutului de Economie Socială (IES). Totuși, potrivit studiului „Implicarea socială a membrilor comunităţii”, realizat între august și octombrie 2013 de Centrul de Marketing şi Prognoză Socială, doar 33% din românii intervievati au auzit de termenul de „economie socială”.

33% din românii intervievaţi cunosc termenul „economie socială”

61% ştiu despre existenţa caselor de ajutor reciproc (CAR)

62% au auzit despre cooperativele agricole

61% nu ştiu ce înseamnă „antreprenor social”

„Casele de ajutor reciproc și cooperativele agricole se bucură de cea mai mare notorietate, pe când formele de proprietate comună se află pe ultimul loc”, conform studiului. Cele mai cunoscute în rândul respondenților sunt cooperativele agricole (62% dintre răspunsuri), casele de ajutor reciproc (61%), cooperativele de credit (55%) şi cooperativele de consum (49%). În afara întreprinderilor sociale, cel mai puţin cunoscute organizaţii din economia socială sunt băncile cooperatiste (31%) şi composesoratele (12%).

Studiul scoate în evidenţă şi câteva răspunsuri contradictorii. Întrebaţi „de care dintre următoarele tipuri de organizaţii aţi auzit?”, întreprinderile sociale au fost menţionate de trei respondenţi din zece. În schimb, la întrebarea „aţi auzit despre vreunul dintre următorii termeni?”, 49% dintre cei chestionaţi au ales ca răspuns „întreprinderea socială”. Întreprinderile sociale oferă locuri de muncă pentru o parte din cei aproximativ 700.000 de oameni cu dizabilităţi care trăiesc în România și pentru alte grupuri vulnerabile cu o capacitate redusă de integrare pe piața muncii. Cu toate aceste, „confuziile generate de conceptele și noțiunile economiei sociale sunt evidente. Astfel, deși respondenții cunosc forme ale economiei sociale, nu le asociază cu aceasta”,  semnalează studiul.

Respondenții par să nu înțeleagă ce înseamnă „antreprenor social”. 61% dintre ei au răspuns fie că nu ştiu, fie că nu răspund sau au afirmat că un un antreprenor social este „un patron sau manager care este apropiat de angajaţii săi” sau „un patron sau manager al unei firme dintr-o zonă cu probleme economice sau sociale”.

Rezultatele complete ale studiului vor fi disponibile doar la cerere, însă raportul de cercetare va fi făcut public la finalul acestei săptămâni.

Studiul „Implicarea socială a membrilor comunităţii” a fost realizat telefonic, în perioada 1 august – 18 octombrie 2013, pe un eşantion de 830 de persoane și a fost condus de Centrul de Marketing şi Prognoză Socială, la solicitarea Asociaţiei React Bucureşti.

Notă: Numele studiului a fost modificat ulterior publicării acestui articol, din „Implicarea socială a membrilor comunităţii”, în „Responsabilitatea socială individuală în România”.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări