Economie socială
Al treilea sector

Privirea „upside down” poate schimba comunitatea

Andreea Zaharescu are 25 de ani, a absolvit facultatea de Marketing şi s-a întors dintr-un internship de 10 luni în India, cu o dorință: să aducă upcycle-ul în România.

Anamaria Blanaru, redactor AlTreileaSector.ro

Andreea a fondat în 2012 în Iași, orașul natal, organizația Upside Down care vrea să învețe cetățenii că reutilizarea deșeurilor este nu doar o soluție economică, ci mai ales una civică.

ATS: Ce înseamnă upcycling şi cât este de aplicat în România?

Andreea: Upcycling este procesul de transformare a resturilor de materiale şi deşeurilor în produse noi, utile, cu un impact pozitiv asupra mediului înconjurător.

Personal, cred că este folosit mai mult decât suntem conștienți. Multe persoane reutilizează diferite obiecte și câtorva dintre ele le oferă, într-adevăr, o altă întrebuințare. De exemplu, chiar și bunicii mei transformă PET-urile în vase pentru flori. Pentru mine ei sunt cel mai bun exemplu.

ATS: Cum aplică Upside Down conceptul upcycle în România?

Andreea: Când m-am întors din India, am participat împreună cu alți trei prieteni la competiția Social Impact Award 2012. Aceasta competiție s-a desfășurat în trei țări – România, Cehia și Austria. S-au acordat patru premii, iar unul dintre ele a fost oferit pentru Upside Down. Start-up-ul nostru a avut la bază conceptul de upcycling. Prin acest proces, urmărim utilizarea isteaţă a resurselor din jurul nostru, pentru a reduce consumul de materie primă în realizarea de noi produse. În acest fel, ne propunem să contribuim la reducerea cantităţii de deşeuri depozitate în gropile de gunoi.

Ce a pus la cale Upside Down în ultima perioadă?

Anul trecut am participat la evenimentul „Tineret în Mișcare”. Aici am organizat workshop-uri de reutilizare creativă. Copii și tineri au învățat să realizeze portofele din hârtie (afișe), au pictat sticle de suc pe care le-au transformat în vaze și au realizat rame foto din materiale publicitare și reviste. Tot cu ateliere de reutilizare creativă am participat la Incubator 107 Iași.

Acestea sunt niște exemple concrete, dar ceea ce este important de reținut, e că prin activitatea noastră utilizăm continuu acest concept. Noi am deschis un atelier de producție în Iași. Realizam diferite accesorii precum genți, portofele, agende, mape etc. Toate produsele sunt realizate din resturi de materiale textile pe care le colectăm de la diferite firme și materiale precum bannere, tetra-pak, camere de cauciuc. La începutul acestui an am lansat magazinul online Upside Down.

ATS: Ai făcut un internship AIESEC în India. Cum de ai ales țara asta?

Andreea: Cred că îmi doream foarte mult să călătoresc într-o țară din Asia, voiam o experiență cu totul diferită. Poate și cărțile lui Eliade m-au influențat cu mult înainte de a aplica la internship-urile din India. India avea ceva aparte și simțeam că acolo este locul în care ar trebui să merg.

ATS: Ce ai făcut acolo?

Andreea: Eu am lucrat într-un ONG care realiza atât proiecte pentru protejarea mediului înconjurător, cât și pentru tineri și copii care proveneau din familii defavorizate. M-am implicat chiar pe specializarea mea, pe marketing, pentru a sprijini dezvoltarea proiectelor de reutilizare. În plus am participat la activitățile organizate pentru copii – concerte, sesiuni de jocuri.

Ce ar trebui să înveţe un ONG-ist român de la o ţară precum India?

Andreea: Cred că ar trebui să învățăm să fim creativi, să găsim în orice problemă oportunități. De asemenea, să credem în ideile noastre și să le aplicăm. Oricât de simple par, pot avea un impact foarte mare în comunitatea noastră.

Îmi aduc aminte cu drag de o vizită la un ONG în India. Fondatorii au început să colecteze haine pe care de obicei oamenii le aruncă sau nu mai au nevoie de ele (câți dintre noi nu avem așa ceva în dulap). Au angajat femei, care de obicei se ocupă doar de copii și de treburile casnice. Hainele se selectau în două categorii: cele care au o stare destul de bună pentru a fi purtate și haine deteriorate. Pe acestea din urmă le spălau foarte bine, le tăiau și le ofereau femeilor pentru a le folosi în situațiile mentruale. Pornind de la o simplă idee, fondatorii de fapt au creat locuri de muncă, au oferit unor oameni nevoiași haine pe care nu și le-ar fi permis şi au contribuit la educarea femeilor pe tema igienei.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări