Finanţari şi fundraising
Al treilea sector

Primii 100 de paşi spre fundraisingul profesionist

Ieşi din zona de confort. Învaţă ceva nou. Analizează competiţia. Fă o favoare cuiva. Evaluează. Mulţumeşte. Fiecare dintre aceste activități, plus alte 94, trebuie realizate în primele 100 de zile ale oricărui fundraiser junior.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) România a lansat un ghid care să ajute fundraiserii fără experienţă să lucreze eficient într-o organizaţie nouă. „Primele 100 de zile ale unui fundraiser” cuprinde 100 de sfaturi pratice pe care fundraiserii începători le pot aplica în primele 100 de zile de lucru într-un ONG.

„ARC se ocupă de peste zece ani de profesionalizarea meseriei de fundraiser şi de aceea am decis să publicăm acest ghid. În ultima perioadă, tot mai multe organizaţii arată o deschidere din ce în ce mai mare către fundraising, astfel că ghidul a apărut tocmai pentru a acoperi această nevoie”, spune Georgiana Ilie, director de comunicare ARC România.

Documentul, la care s-a lucrat circa trei săptămâni, le arată fundraiserilor juniori ce ar trebui să facă într-o organizaţie nouă, cum ar trebui să interacţioneze cu donatorii existenţi, cum să găsească noi donatori, cum să-i implice pe colegi şi pe beneficiari în procesul de fundraising şi multe altele. Georgiana Ilie ne spune că oricine îşi doreşte să devină un fundraiser bun trebuie să fie capabil să stabilească multe legături cu alţi oameni, să cunoască organizaţia în care lucrează şi să înţeleagă piaţa în care activează. „Trebuie să creadă în cauza sa şi să ştie şi de ce anume”, menţionează Ilie. Un fundraiser profesionist mai trebuie şi să fie la zi cu toate noutăţile tehnologice pe care oamenii le adoptă foarte rapid, cum ar fi aplicaţiile pentru telefoanele mobile sau platformele de fundraising online.

„De ce un ghid pentru primele 100 de zile? Eu cred că primele trei luni de zile sunt foarte importante ca să-ţi găseşti locul într-o organizaţie nouă, indiferent de ce fel de mediu este vorba”, afirmă Ilie.

primele 100

Un fundraiser debutant este caracterizat de energie şi determinare, iar entuziasmul este, în multe situaţii, mai important decât salariul pe care îl primeşte. Însă, există şi câteva capcane către care entuziasmul îl poate conduce pe un fundraiser tânăr. „Fundraiserii juniori tind să se implice în foarte multe campanii. La capitolul minusuri, aş menţiona că, de multe ori, nu reuşesc să-şi stabilească nişte obiective clare, pentru a putea fi siguri că lucrurile au mers bine. Se disipă în prea multe metode şi campanii, în loc să se concentreze pe ceea ce funcţionează deja în materie de fundraising, pentru organizaţiile din care fac parte. Nu în ultimul rând, se concentrează pe atragerea donatorilor noi, mai mult decât pe construirea de legături cu donatorii existenţi”, subliniază Cătălin Gheorghe, director de programe pentru organizaţii neguvernamentale în cadrul ARC România.

Un fundraiser are nevoie de doi până la patru ani pentru a depăşi perioada junioratului şi a se considera experimentat, apreciază Gheorghe. „Cred că este nevoie să treacă minimum două cicluri, în care fundraiserul să ceară şi să spună mulţumesc. Nu cred că pentru a se considera avansat, un fundraiser trebuie să strângă o anumită sumă de bani. Suma de bani poate depinde de dimensiunea organizaţiei, precum şi de istoricul organizaţiei în domeniul în care vrea să atragă fonduri. Să-ţi setezi arbitrar nişte obiective financiare este puţin riscant”, consideră Gheorghe.

În afara ghidului gratuit pentru fundraiserii fără experienţă, ARC a mai publicat și alte materiale resursă pe site-ul propriu, și a lansat anul trecut manualul „Ingrediente şi reţete pentru atragerea de fonduri” – pentru toți cei interesaţi să facă fundraising.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări