Economie socială
Al treilea sector

Peste 2,5 milioane de români intră în hora de 700 milioane euro a CAR-urilor

Casele de ajutor reciproc (CAR) sunt , probabil, organizaţiile neguvernamentale cu cel mai mare impact financiar în rândul românilor.

Liviu Florea, redactor-sef AlTreileaSector.ro

România are aproape 2.900 de CAR-uri active şi peste 260 radiate, arată datele centralizate de Banca Naţională (BNR) în registrul de evidenţă al instituţiilor financiare nebancare.  Peste 66% din CAR-urile active, respectiv 1.912, fac parte din Uniunea Naţională a Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaţilor din România (UNCARSR), cea mai importantă organizaţie naţională a entităţilor de profil.

“Valoarea activelor tuturor caselor membre este de circa 500 de milioane de euro, din care împrumuturile acordate membrilor reprezintă 85-90%”, spune Stelian Minoiu, director UNCARSR. El apreciază că toate CAR-urile din UNCARSR au în jur de un milion de membri cotizanţi.

În condiţiile în care UNCARSR grupează 66,2% din CAR-urile autohtone, înseamnă că valoarea împrumuturilor acordate de toate CAR-urile existente la nivel naţional se ridică la circa 640-680 de milioane de euro.

România are aproape 2.900 de CAR-uri active şi peste 260 radiate

Împrumuturile acordate de CAR-urile româneşti sunt de circa 640-680 de milioane de euro

Numărul total de cotizanţi ai CAR-urilor de pe piaţa locală depăşeşte 2,5 milioane

Federaţia Naţională Omenia a Caselor de Ajutor Reciproc ale Pensionarilor din România reuneşte 149 de entităţi, adică peste 80% din totalul caselor de ajutor reciproc destinate pensionarilor din România, şi are peste 1,4 milioane de membri.

Astfel, din informaţiile furnizate de UNCARSR şi de Federaţia Omenia, reiese că numărul total de cotizanţi ai CAR-urilor de pe piaţa locală depăşeşte 2,5 milioane.

Paşii pentru obţinerea  unui credit de la CAR

Pentru a putea primi bani de la un CAR, solicitantul trebuie să devină membru. Calitatea de membru se obţine, de obicei, pe bază de recomandare şi în schimbul achitării unei taxe, a cărui cost poate varia. Ulterior, membrul trebuie să economisească lunar o sumă de bani, în funcţie de posibilităţile financiare individuale. Suma minimă este de 5 sau 10 lei. Banii economisiţi de fiecare membru sunt puşi la comun într-un fond, denumit fond social. Fondul este utilizat apoi pentru acordarea de credite tuturor membrilor CAR-ului respectiv.

În continuare, solicitantul trebuie să facă o cerere de creditare, apoi va obţine împrumutul dacă respectă criteriile de eligibilitate: a economisit pentru suficient de mult timp, poate garanta împrumutul şi doveşte, printr-o adeverinţă de venit, că poate plăti rata lunară.

 „Oamenii împrumută, în medie, între 3.000 şi 5.000 de lei, iar perioada de rambursare pleacă de la un an şi poate ajunge până la trei ani. De obicei, banii sunt pentru concediu, ori pentru diverse evenimente care se desfăşoară în familie, cum ar fi o nuntă sau un botez”, spune Iulian Lungu, director economic UNCARSR.

În funcţie de dimensiunea fondului social al fiecărui CAR, dobânda anuală pe care o plăteşte debitorul pleacă de la 12-15% şi poate depăşi 20%.

„De obicei, tinerii nu prea apelează la un CAR, ci persoanele de peste 40-45 de ani. În ceea ce priveşte veniturile lunare ale solicitanţilor, acestea sunt destul de variate. Pot fi oameni cu salariul minim, dar şi persoane cu 3.000 de lei, de exemplu”, menţionează Lungu.

Cel mai mare împrumut

Cel mai mare împrumut acordat la nivelul Federaţiei Centrale a Caselor de Ajutor Reciproc (FEDCAR), o organizaţie ce reuneşte 20 de CAR-uri, cu 58.000 de membri şi împrumuturi de peste 33 de milioane de euro, a fost de circa 10.000 de euro.

„Împrumul mediu pe federaţie este de 1.200 – 1.300 de euro, pe o durată de 2-3 ani. Cei mai mulţi oameni au nevoie de bani pentru amenajarea locuinţei, plata şcolii, vacanţe, căsătorie sau alte evenimente de familie”, declară Florin Simion, director executiv FEDCAR.

De regulă, casele membre FEDCAR practică o dobândă de 12-22%. Cei care se împrumută au venituri cuprinse între 1.500 şi 3.000 de lei brut lunar.

„Există şi întârzieri la plata ratelor. La nivel de federaţie, împrumuturile cu probleme reprezintă 11% din totalul portofoliului. Totuşi, eventualele pierderi sunt acoperite de provizioanele pe care le facem”, subliniază Simion.

Cea mai mare casă membră FEDCAR este CAR Exploatare Minieră Comăneşti, cu active de 26,5 milioane de lei (5,9 mil. euro), din care împrumuturile cumulează aproximativ 24 de milioane de lei (5,3 mil. euro).

500 de case de ajutor au dispărut în ultimii şase ani

„Înainte de Revoluţie, aş putea spune că activitatea de creditare a CAR-urilor era un fel de sport naţional. Atunci erau poate peste 6.000 de CAR-uri, dar multe s-au desfiinţat după Revoluţie”, adaugă directorul executiv al FEDCAR.

BNR a publicat prima statistică oficială a numărului de CAR-uri abia în 2006. Pe piaţa locală activau atunci peste 3.400 de CAR-uri, faţă de cele aproape 2.900 din prezent.

Începând cu 2009, după instalarea crizei financiare în România, CAR-urile au înregistrat o creştere  a numărului membrilor cotizanţi şi implicit a împrumuturilor acordate. Aşadar, chiar dacă băncile fac legea în ceea ce priveşte valoarea creditelor acordate populaţiei, cu un total de aproape 23,4 miliarde de euro, şi în ciuda scăderii din ultimii ani a numărului CAR-urilor, impactul caselor în rândul românilor a devenit mai vizibil.

Sursa foto: sxc.hu

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări