Legislaţie
Al treilea sector
Data: 03.03.2015
Legislaţie / Noutăţi legislative

O nouă propunere poate arunca în aer facilitatea „20%”

Cele peste 100 de milioane de euro pe care le primesc anual asociaţiile şi fundaţiile din România de la companii, prin facilitatea fiscală „20%”,  ar putea deveni istorie.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

O iniţiativă de modificare a Codului Fiscal a pus în alertă câteva zeci dintre cele mai importante organizaţii neguvernamentale. Propunerea prevede transformarea mecanismului (reglementat de Legea Sponsorizării şi Codul Fiscal) prin care firmele pot să distribuie, sub formă de sponsorizare, până la 20% din impozitul pe profit (în limita a 0,3% din cifra de afaceri) către asociaţii şi fundaţii. Astfel, cheltuielile cu sponsorizarea, care în prezent nu sunt deductibile, ar urma să devină deductibile şi limitate la 200.000 euro, potrivit iniţiativei de modificare a Codului Fiscal. Practic, o companie profitabilă, care acum poate să direcţioneze, teoretic, cinci milioane de euro, ar urma, potrivit propunerii de schimbare a Codului Fiscal, să distribuie maximum 200.000 de euro.

„În momentul în care se decide eliminarea sau reducerea drastică a acestei posibilităţi de finanţare – iar acest lucru se va întampla prin schimbarea legii -  statul trebuie să vină şi cu o soluţie de înlocuire a serviciilor oferite de către ONG-uri, care vor fi clar nevoite să reducă bugetele şi, automat, activitatea. Veniturile la bugetul de stat vor creşte prin modificarea legii, dar va creşte exponențial şi cererea neacoperită iar, din câte ştim noi, statul nu are o soluţie pentru aceasta problemă”, afirmă Alex Pădureanu, director executiv la Hospice Casa Speranţei, organizaţie neguvernamentală care îşi asigură asigură o parte importantă din bugetul anul din banii redistribuiţi de firmele profitabile.

Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) România a publicat vineri, 27 februarie, pe site-ul propriu, o scrisoare deschisă adresată lui Darius Vâlcov, ministrul Finanţelor Publice şi lui Dan Manolescu, secretar de stat în ministerul Finanţelor Publice (MFP), prin care îşi exprimă nemulţumirea faţă de propunerea de modificare a Codului Fiscal. Până în prezent, peste 70 de organizaţii neguvernamentale au semnat documentul citat, care a fost trimis oficialilor MFP. „E greu de spus acum cât de serioasă este această propunere şi ce şanse are de a fi luată în considerare, dar ne-am gândit să facem un pic de prevenţie”, spune Cătălin Gheorghe, director de programe ARC România.

„O analiză a numai șapte mari companii din România indică faptul că s-ar pierde aproape șase milioane de euro care sunt investite de aceste companii în comunități din România. Inițiativa propusă nu numai că ar penaliza cele mai profitabile companii, dar ar transmite un mesaj demoralizator privind implicarea socială și responsabilitatea socială a acestora, în contradicție cu recomandările și directivele europene privind raportarea non financiară a implicării sociale și cu inițiativele strategice ale Națiunilor Unite prin programul Global Compact”, arată scrisoarea.

Aproape 192.000 de societăţi comerciale au înregistrat profit în 2013, arată datele centralizate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă toate companiile profitabile ar fi direcţionat către sectorul nonprofit suma cea mai mare prevăzută de lege, până la 525 de milioane de euro ar fi putut susţine domenii cheie precum sănătatea, mediul şi educaţia. Totuși, doar 16% dintre societățile comerciale (30.651) au ales să folosească facilitatea fiscală prevăzută în Legea Sponsorizării şi Codul Fiscal, iar suma distribuită către ONG-uri a fost de 118 milioane de euro,

Dacă propunerea de modificare a Codului Fiscal va fi luată în considerare, atunci semnatarii scrisorii se vor întâlni cu reprezentanţii MFP pentru o discuţie „fundamentată” pe cifre, care să arate impactul negativ al unei astfel de prevederi în rândul organizaţiilor neguvernamentale.

Iniţiativa de schimbare a mecanismului care reglementează direcţionarea a până la 20% din impozitul pe profit al firmelor către ONG-uri este surprinzătoare, în condiţiile în care, anul trecut, s-a prelungit la şapte ani perioada în care societăţile comerciale îşi pot deduce din impozit donaţiile făcute prin Legea Sponsorizării.

„Acest lucru a fost perceput ca un mesaj de încurajare, companii şi ONG-uri şi-au făcut bugetele în funcţie de acest mesaj pozitiv, bazându-se pe mecanismul de sponsorizare existent. Acum, brusc, avem o iniţiativă care schimbă total lucrurile şi facem, încă o dată, aceeaşi greseală de care se plâng toţi investitorii: lipsa unei consistenţe şi a unei strategii fiscale clare, lucru care impiedică pe toată lumea să facă planuri şi din cauza căruia organizaţiile se tem să investească în România”, precizează Alex Pădureanu.

AlTreileaSector.ro susţine Legea Sponsorizării, în forma actuală, ca modalitate de implicare a sectorului de afaceri în reformarea societății românești, prin sprijinirea mediului neguvernamental.

Sursa foto: freeimages.com

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări