Legislaţie
Al treilea sector
Data: 30.03.2015
Legislaţie / Noutăţi legislative

O nouă variantă de modificare a mecanismului „20%”

Pentru a doua oară în două luni, ministerul Finanțelor Publice a primit o propunere de modificare a mecanismului prin care asociațiile și fundațiile  pot recepționa bani de la companiile profitabile, sub formă de sponsorizare.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Una dinte cele mai importante propuneri de modificare a Codului Fiscal vizează mecanismul (reglementat de Legea Sponsorizării şi Codul Fiscal) prin care companiile pot să distribuie, sub formă de sponsorizare, până la 20% din impozitul pe profit (în limita a 0,3% din cifra de afaceri) către organizaţiile neguvernamentale. Ministerul Tineretului şi Sportului şi „alte organizaţii din domeniul sportului” au propus ca sistemul actual să fie păstrat, „însă cu o limită mai mare, respectiv 0,5 la sută din cifra de afaceri în situaţia în care minim 30% din totalul cheltuielilor de sponsorizare/mecenat/burse private sunt efectuate către federaţiile sportive naţionale definite potrivit legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000”, după cum arată o scrisoare trimisă Asociaţiei pentru Relaţii Comunitare (ARC) România de către reprezentanţii ministerului Finanţelor Publice.

În forma actuală a legislației, o societate comercială cu o cifră de afaceri anuală de un milion de euro și un profit brut de 100.000 de euro poate direcționa 3.000 de euro către o asociație sau fundație. Daca noua propunere de modificare a Codului Fiscal va fi acceptată, respectiva firma va putea distribui 3.200 de euro către o organizație neguvernamentală, cu condiția să minimum 30% din sumă, adică 96 de euro,  să meargă către o federație sportivă națională.

„Noua propunere este o măsură ușor discriminatorie fiindcă beneficiază de ea, în mod exclusiv, doar federațiile sportive naționale care, în mod normal, datorită potențialului lor de vizibilitate, au oricum acces la bugetele de promovare, marketing sau PR ale companiilor. În toată lumea civilizată, sportul profesionist, de performanță, nu beneficiază de facilități fiscale”, afirmă Cătălin Gheorghe, director de programe în cadrul ARC România.

ARC România a trimis o scrisoare deschisă ministerului Finanțelor Publice, șefilor grupurilor parlamentare ale celor două Camere ale Parlamentului, Secretariatului General al Guvernului și cabinetului primului ministru, prin care atrage atenția că „această propunere dezavantajează nu numai organizațiile neguvernamentale, ci și sutele de mii de beneficiari ai serviciilor acordate de acestea”.

De asemenea, ARC România a lansat o petiție online prin care încurajează și alte organizații neguvernamentale să se declare împotriva adoptării noii inițiative de modificare a Codului Fiscal.

„Tehnic, propunerea ar trebui să meargă întâi la Senat, în comisia de buget-finanțe, apoi în plenul Senatului, după care în comisia de buget-finanțe de la Camera Deputaților și, în final, în plenul Camerei Deputaților. O să încercăm ca, săptămâna aceasta, să avem întrevederi cu membrii comisiilor de buget-finanțe din cele două Camere”, precizează Gheorghe.

Noua propunere de modificarea a legii sponsorizării vine la doar o lună după o altă inițiativă de schimbare a mecanismului prin care companiile plătitoare de impozit pe profit pot să susțină organizațiile neguvernamentale. Potrivit primei variante, cheltuielile cu sponsorizarea, care în prezent nu sunt deductibile, ar fi urmat să devină deductibile și limitate la 200.000 de euro.

În vreme ce directorul de programe al ARC România apreciază ca discriminatorie noua variantă de modificare a mecanismului prin care societățile profitabile pot sprijini organizațiile neguvernamentale, Gabriel Sincu, director executive Tax Advisory Services la EY România, nu o consideră discreționară. „Această nouă propunere de modificare a Codului Fiscal nu este discreționară pentru că cei din afara sportului nu pierd nimic ba, dimpotrivă, câștigă și ei mai mult. Inițiativa arată că sportul este în vizorul autorităților ca un domeniu de interes national.  Nu este nimic anormal, pentru că fiecare guvern poate să hotărască dacă vrea să încurajeze mai mult sau mai puțin un anumit domeniu”, spune Sincu.

Mecanismul care reglementează direcţionarea a până la 20% din impozitul pe profit al firmelor către ONG-uri a fost modificat ultima oară la începutul anului trecut. Atunci, perioada în care societățile comerciale își pot scădea din impozit donațiile făcute prin Legea Sponsorizării a fost prelungit la șapte ani.

Sursa foto: freeimages.com

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări