ONG
Al treilea sector
Data: 19.03.2014
ONG / Educaţie & Tineret

Meseria e „ghidon” de aur

În patru zile, oricine poate învăţa să demonteze şi să remonteze o bicicletă. La „Şcoala de Mecanică de biciclete”, tinerii interesaţi şi pasionaţi de biciclete îşi însuşesc ABC-ul mecanicii vehiculelor cu două roţi.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

„Vrei să vii să te uiţi şi la bicicleta mea?” este una dintre primele întrebări adresate profesorilor de către participanţii la cursurile gratuite ale Şcolii de Mecanică. Aici, mai mulţi tineri învaţă să repare biciclete. Şcoala de Mecanică de biciclete a pornit ca un proiect dedicat comunităţii din zona Moşilor – Armenească, din Bucureşti, unde trăiesc cei cinci oameni din echipa BiţaColor, un atelier de vopsit biciclete. „Am vrut să aducem lângă noi tineri dornici să înveţe să-şi repare singuri bicicletele. Am pus ideile cap la cap şi am participat cu acest proiect la un concurs lansat de Fundaţia Comunitară Bucureşti, prin Fondul Mega Image pentru Comunitate. Au fost peste 100 de propuneri, juriul a ales zece proiecte câştigătoare şi noi suntem unul dintre ele. Competiţia a fost anul trecut în decembrie şi noi am început proiectul în ianuarie 2014”, afirmă Mădălian Oprişan, care se ocupă de comunicarea online pentru atelierul de vopsit biciclete.

poza principala

Cursurile se desfăşoară la Casa Carol 53, un nod cultural şi social din zona Moşilor – Armnească, au început în februarie şi durează până la finalul lunii martie. În total, vor avea loc 16 ateliere, a câte 6-7 ore fiecare.

1779073_578582255571755_1614155958_n

Înainte să lucreze cu bicicletele, participanţii au senzaţia că nu ştiu nimic şi nici nu-şi dau seama câte lucruri pot face. La final, fiecare dintre ei este capabil să monteze şi să demonteze o bicicletă, după doar patru zile de „meditaţii”. „Este uimitor să le vezi bucuria din ochi când reuşesc să înşurubeze ceva bine sau să regleze nişte cabluri cum trebuie”, dezvăluie reprezentantul BiţaColor.

Sfaturi pentru întreţinerea unei biciclete: revizie regulată, curăţare şi plimbări lungi 

Un biciclist trebuie să cunoască regulile de circulaţie, să aibă lumini şi o „trusă de ajutor” – pompă şi petic (pentru pană)

Profilul cursanţilor este foarte diferit, de la adolescenţi de 14-15 ani, până la studenţi de 25 de ani. „Oricum, ne-am dat seama că după ce facem echipele şi ne apucăm de lucru, chiar nu contează ce background are fiecare, ce condiţie socială sau ce ocupaţie are în afara cursurilor. Tocmai de aceea am adus alături de noi oameni din toate mediile sociale şi reacţia tinerilor a fost grozavă. S-au legat prietenii şi s-au format echipe”, explică Mădălina.

munca in echipa

Cei mai tineri dintre participanţi s-au înscris la Şcoala de Mecanică pentru că vor să deprindă ceva nou. Sunt curioşi. După primele lecţii, devin fascinaţi de ceea ce pot face singuri. În schimb, cei mari vor să înveţe să meşterească propriile biciclete fie pentru că vor să se angajeze în domeniu, fie pentru că vor îşi deschidă mici afaceri cu biciclete. „Am pornit de la premisa că mulţi îşi doresc să lucreze ca mecanici de biciclete în ateliere sau că pentru ei ar fi o şansă de a avea un job. Pe parcurs ne-am dat seama că participanţii mai mici n-au planuri aşa de clare pentru viitor, că sunt interesaţi şi pasionaţi de biciclete, însă nu ştiu, deocamdată, ce vor să facă în viitor. Ceea ce este normal. Iar cei mari vor să-şi deschidă propriile ateliere de reparaţii. Chiar acum, în ultima grupă, va veni un tânăr student din Bucureşti, care vrea să-şi deschidă un atelier de vopsit şi recondiţionat biciclete în Câmpina. Pentru noi nu e bucurie mai mare”, subliniază reprezentantul de comunicare BiţaColor.

reparare bicicleta piese biciclete

Mădălina ne mai spune că piaţa de biciclete din România se află în continuă creştere şi, prin urmare, este nevoie de oameni specializaţi în repararea şi întreţinerea bicicletelor. „Se caută oameni foarte specializaţi pe mecanică de biciclete. E o meserie grea care se învaţă în timp, cu foarte multă practică. Ca salariu (pe care îl poţi obţine ca mecanic de biciclete – n.red.) nu am informaţii concrete, dar cred că undeva pe la 1.500 – 2.500 de lei, în funcţie de experienţă”.

teorie la atelierul BitaColor

Deocamdată, cei de la atelierul de biciclete din Bucureşti nu se gândesc să extindă proiectul şi în alte oraşe din ţară. Însă ar vrea să continue cursurile, într-o formulă cu mai puţini cursanţi, dar pe o perioadă mai lungă.

Sursa foto: Facebook BiţaColor

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări