ONG
Al treilea sector
Data: 15.04.2014
ONG / Educaţie & Tineret

Implicarea din stradă se mută în școli

Mişcarea Uniți Salvăm a aniversat șapte luni de existență prin organizarea primelor ore de implicare civică în liceele din București. O mână de voluntari a scris un proiect pentru Școala Altfel și s-a prezentat cu el în fața profesorilor.

 Ioana Pasc, redactor AlTreileaSector.ro

Proiectul „În gașcă schimbăm lumea: inițiative în comunitatea locală” s-a adresat mai multor licee din București. A fost propus ca și activitate alternativă în cadrul Școala Altfel din perioada 7-11 aprilie – o săptâmână în care elevii participă la cursuri în afara programei școlare, fără presiunea clopoțelului.

Scoala Altfel

Sloganul proiectului e celebru: „fii tu schimbarea pe care vrei să o vezi în lume”, iar voluntarii au plecat de la dorința de a le arăta puștilor, în cele două ore de curs, că fiecare persoană informată și cu inițiativă, poate schimba ceva în comunitatea în care trăiește. Și că treaba asta cu implicarea socială poate fi și o activitate distractivă.

„În gașcă schimbăm lumea: inițiative în comunitatea locală” a fost gândit ca un workshop interactiv, structurat în două părți. Prima parte, cea teoretică, a însemnat prezentarea pașilor implicării civice și a cuprins definirea noțiunilor exemplificate prin fotografii și filme. În partea a doua a cursului, au fost puși la treabă liceenii. Au muncit în echipe pentru a găsi un slogan şi un logo de promovare a unei cauze alese de ei. Puștii s-au concentrat asupra unor probleme existente în școala lor, precum comunicarea dintre profesor- elev, tăierea burselor, laboratoare neechipate corespunzător sau violența în școli.

Uniti Salvam

Ioana Pasc va povesti în cele ce urmează, pentru AlTreileaSector.ro, cum au decurs cursurile din licee, din perspectiva ei de trainer voluntar în proiectul „În gașcă schimbăm lumea: inițiative în comunitatea locală”.

***

Am știut din start că treaba asta cu predatul în licee nu va fi ușoară. Am mai avut o serie de experiențe asemănătoare acum vreo șase ani, dar cumva limitate și cu ajutorul profesoarei care ținea modulul pedagogic. Nu îmi era teamă neapărat de vorbitul în public, ci de cum predai unor liceeni două ore de educație civică într-un mod captivant pentru ei și util pentru cauza Uniți Salvăm. Cum le explici noțiunile de implicare civică, cum le trezeşti spiritului civic? Mai exact, cum plantezi sămânța schimbării? Și cum demonstrezi că orele de educație civică nu înseamnă plictiseală maximă, butonat telefoane sau căscat permanent?

Teama asta am avut-o toți, din primul moment. Ne-am întâlnit, vreo cinci voluntari, inițial, și am făcut un scurt brainstorming. Cu ce să începem prezentarea?

- Roșia Montană?

- Nu, habar nu au ei de asta, nu e cool.

- Dar poate știu de proteste.

- Poate, dar tot nu e cool.

Așa că am adunat pe o foaie de hârtie idei despre ce mai e interesant pentru un adolescent. Am închegat o serie de pași inițiali, o scurtă descriere care s-a modificat între timp de multe ori.

Uniti Salvam

Am mărit cercul şi am căutat în cadrul comunității Uniți Salvăm oameni creativi pentru care vorbitul în public și dezvoltarea unui format de curs inovativ vin mănușă. Au urmat alte întâlniri după orele de masterat sau orele de job, în weekend – cum și când am reușit să ne sincronizăm programele. Ne-am ciulit urechile. Am scris și rescris. Am învățat că un grup de lucru nu trebuie să fie mai mare de cinci-șase oameni, că fiecare calup de teorie trebuie să aibă maximum 10 minute. Că o prezentare serioasă și mișto se face greu și pune multe minți la treabă.

Într-un final a prins o formă. I-am construit o parte vizuală, am făcut afiș și am trimis propunerile către licee. Ne-au răspuns afirmativ patru dintre ele: Colegiul Tehnic Miron Nicolescu din Berceni, Liceul Nicolae Tonitza, Dimitrie Bolintineanu și Tudor Vianu. Un total de șase cursuri, unele în paralel la două licee.

Momentul în care ne-am dat seama că vom ține cu adevărat cursurile a fost unul de ușoară panică. Eram suficient de pregătiți? Trebuie să facem o prezentare cât mai atractivă pentru ei. Ce filmulețe selectăm? Dacă se vor plictisi? Dacă vin cu întrebări încuietoare? Dacă nu identifică probleme la nivelul școlii, cum continuăm atelierul? Și altele. Multe altele. Dar, cumva, am păstrat în minte continuu importanța acestui proiect pilot. Cu toții credem că schimbarea, adevărata schimbare, vine doar prin educație și pe termen lung.

Ne-am construit o prezentare simplă. Am ales filmulețe și fotografii cu oameni tineri implicați în diverse cauze sociale, ca să creăm punți de legătură între ei și noi. Ca să le arătăm că voluntariatul nu înseamnă doar grijă pentru cei din jur și pentru mediu ci și dezvoltare personală.

(În gașcă schimbăm lumea, în Colegiul Tehnic din Berceni)

Ziua 1. Liceul din Berceni. Mulți termeni erau complet noi pentru puștii de acolo, am discutat mult despre ce înseamnă o comunitate și cum poți, efectiv, schimba ceva în jurul tău.

- Ce este o petiție?

- Cum îi informezi pe cei din jur cu privire la problema identificată de tine?

- Cum faci un flyer?

- Când e eficient un protest?

-Ce este și unde poți face voluntariat?

În partea a doua a cursului deja ne împrietenisem, elevii au început să aibă un gram de încredere în noi. I-am împărțit pe grupuri de lucru, am înșirat pe bănci foi de flipchart, cartoane colorate, markere, foarfeci, lipici. Erau responsabili să construiască o identitate, o campanie pentru problema identificată la nivelul liceului lor: violența în școală. Sloganurile găsite de ei vorbeau de la sine: Bătaia NU este ruptă din rai; Școala nu e sală de box. Au prezentat pe rând campania făcută de fiecare echipă, am discutat relevanța fiecărei propuneri. Copiii, chiar și cei mai indiferenți dintre ei, s-au prins în joc. Se implicaseră cu toții, au fost mai creativi și receptivi decât am fi sperat.

-          Doamna, a fost foarte interesant! Când mai veniți?

(În gașcă schimbăm lumea, în Liceul de Arte Nicolae Tonitza)

Asta ne-a întrebat și doamna dirigintă. Și pentru că în două ore nu schimbi mentalități, ne-am propus să revenim în orele de dirigenție cu alte prezentări și alte acțiuni de implicare a tinerilor. Am început să ne gândim la o continuare a proiectului, la o serie de acțiuni cu bătaie pe termen lung. Ca prim pas, am creat un grup pe Facebook unde o să publicăm informații relevante pentru ei pe parte de implicare civică, posibilități de voluntariat și internship, programe pentru tineri. Ne-a gândit la o serie de workshop-uri viitoare pentru a menține și consolida relația cu ei.

Uniti Salvam la Vianu

(În gașcă schimbăm lumea, în Colegiul de Informatică Tudor Vianu)

Săptămâna a trecut repede. Au urmat cursurile la Tonitza, unde a fost mai dificil. Pe hol erau prezentări de modă ale unor creații din hârtie și materiale reciclate purtate de fătuci frumoase, concert de vioară și ateliere de pictură. Iar noi, printre atâtea activități atractive, le prezentam unei găști de vreo 20 de liceeni pașii implicării civice. Ne-am hotărât să ținem cursul afară ca să nu cadă pradă tentației de la fugi la prezentările de modă. A funcționat la fix. Și-au ales temă de lucru comunicarea rigidă între profesor- elev și cu piesa lui Pink Floyd în minte, We don’t need no education, workshop-ul creativ a mers strună.

Au urmat prezentări de filme și dezbateri la Tudor Vianu și ultimul curs la Liceul Bolintineanu. Pe parcusul unei săptămâni intregi, am gustat din toată paleta de stări posibile:  euforie, atunci când puștii ne-au spus că activitatea a fost cea mai interesantă din tot calupul de cursuri “altfel”; atunci când am terminat prezentarea a ceea își dorește să fie Uniți Salvăm iar ei aplaudau. Apoi am gustat panica și disperarea când, la unul dintre cursuri, ne-am dat seama că avem mari probleme tehnice și că nu mai putem viziona filmul. Nu aveam nimic altceva la noi (prezentări sau materiale), așa că am condus tot cursul la liber, fără materiale ajutătoare, fără flipchart, fără tablă.

(În gașcă schimbăm lumea, în Liceul Teoretic Dimitrie Bolintineanu)

Școala Altfel a fost o adevărată provocare. Știam că poziţia de speaker înseamnă părăsirea zonei de confort. Știam că acceptarea provocării de a preda liceenilor, dincolo de cauza civică și componenta educațională, se reduce la un pariu cu mine însămi. Însă, alături de puștii ăștia, am învățat o serie de lucruri noi. Cum depășești un moment de criză în public, când toți sunt atenți la fiecare cuvânt la tău? Cum se construiește un curs de educație civică într-un mod cool? Cum accepți neajunsurile tehnice, te lupți cu sentimentul de panică și încerci să obții cele mai bune rezultate cu ce ai? Am învăţat despre munca de echipă și acceptarea fiecăruia dintre noi cu bune și cu rele. Despre cum plantezi sămânța schimbării în fiecare omuleț care cască ochii către tine, din bancă.

A fost un proiect pilot, un experiment pus în practică de o mână de oameni faini din Uniți Salvăm.

***

Uniți Salvăm e o mișcare care s-a născut pe stradă. La propriu. Mai exact în vâltoarea protestelor organizate în toamna lui 2013 împotriva proiectului minier propus de RMGC la Roșia Montană. A fost moșit în Piața Universității, pe 3 septembrie, de către o parte din protestatarii care au împânzit cartierele Bucureștiului timp de câteva luni, cerând transparență în deciziile politice și dreptul la un mediu curat.

Un timp, Uniți Salvăm a fost un fel de coordonator virtual al marșurilor de protest și s-a concretizat printr-o pagină de Facebook care rapid a ajuns să strângă zeci de mii de like-uri și share-uri. Treptat și-a conturat o identitate și s-a dezvolat într-o platformă civică, fără lideri, parte a societății angajate în viața publică. Membrii săi formează acum o comunitate de oameni activi și implicați în societatea românească. S-au organizat în grupuri de lucru, crează evenimente, dezbateri și vizionări de filme, gândesc strategii și planifică acțiuni pentru rezolvarea unor probleme ale societăţii. Între timp, proiectul minier de la Roșia Montană și problematica metodei fracturării hidraulice rămân cele mai importante cauze pentru care Uniți Salvăm militează.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări