Finanţari şi fundraising
Al treilea sector

Galantom.ro: fundraising, sport şi tips & tricks

Doi tineri pasionați de fundraising și sport au transformat o idee comună într-o platformă online de strângere de fonduri. Tocmai au depășit pragul de 500.000 de lei donaţi.

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro

Andrei Chirtoc și Gabriel Solomon, doi tineri fondatori de organizații neguvernamentale, s-au întâlnit în 2012, la TransMaraton – un concurs caritabil de alergare pe Transfăgărășan. Andrei avea experiență pe fundraising, iar Gabi, pe IT și organizare de evenimente. Potrivirea dintre ei a avut o la bază o idee comună: să facă o platformă online cu ajutorul căreia ONG-urile să strângă bani prin intermediul competițiilor sportive. Așa a apărut galantom.ro, proiect la care au început să lucreze din mai 2013. Prima versiune a platformei au lansat-o câteva luni mai târziu, în august.

Până acum, fondatorii galantom.ro au investit multă muncă voluntară și încearcă să acopere costurile de funcționare ale platformei prin bunăvoința donatorilor, care pot alege să direcționeze între până la 5% din donație către dezvoltarea proiectului.

AlTreileaSector.ro a stat de vorbă cu Andrei Chirtoc, vicepreședintele asociației Envision România, pentru a afla mai multe informații despre cum funcționează galantom.ro, proiectul dezvoltat împreună cu Gabriel Solomon, președintele asociației People for Sport.

ATS.ro: Când și cum a apărut ideea galantom.ro?

A.C.: Ideea Galantom a apărut la întâlnirea mea cu Gabriel Solomon, la prima ediție a TransMaratonului. TransMaraton este un concurs caritabil de alergare pe Transfăgărășan, care susține trei cauze: Viitor Plus, Școala de Valori și Hospice Casa Speranței. Gabi este organizatorul acestui eveniment și a dezvoltat o platformă prin care alergătorii au posibilitatea să strângă fonduri individual pentru una dintre cele trei cauze beneficiare, participarea la eveniment fiind condiționată de fundraising. Eu reprezentam atunci una dintre organizatiile beneficiare și aveam experiență de fundraising prin evenimente sportive. Gabi avea experiență de IT și organizare de evenimente sportive. Potrivirea a fost perfectă, mai ales că am avut amândoi aceeași idee: să facem accesibilă această modalitate de fundraising tuturor organizațiilor din România. Nu avem pretenția că am inventat noi roata, conceptul fiind de mult timp popular în țările din Vest,  dar am creat un instrument de fundraising accesibil mediului ONG din România, adaptat „pieței” de la noi. Am început să popularizăm fundraising-ul „peer to peer” prin evenimente sportive, dar am adăugat ulterior și alte modalități care devin din ce în ce mai populare: dăruiește ziua ta, dăruiește nunta ta, dăruiește talentul sau pasiunea ta.

ATS.ro: Cum funcționează platforma?

A.C.: Pe scurt, fiecare organizație are un microsite personalizat pe platformă, cu acces la modulul acestuia de administrare, care este accesibil și ușor de folosit de oricine și, implicit, la baza de date cu fundraserii și donatorii săi. Organizația poate adăuga și edita conținut. Fiecare fundraiser are o pagină individuală cu fotografii, un text cu motivația personală de a susține cauza și obiectivul de fundraising pe care și-l propune, pe care le promovează online și offline, în mediu lui social, pentru a colecta donații prin plată online cu cardul. Procesul de donație este foarte simplu, transparent și rapid. Practic, poți dona de oriunde, dacă ai cu tine un calculator sau un smartphone.

Donațiile sunt vizibile în timp real pe pagina fundraiserului, iar donatorul poate lăsa un mesaj de încurajare pentru acesta, de asemenea vizibil în timp real pe pagină, în secțiunea cu lista donațiilor. Partea bună este că în promovare sunt implicați trei factori: pe de-o parte fundraiserul promovează cauza în mediul lui social, pe de altă parte organizațiile își promovează fundraiserii către publicul lor, iar noi promovăm platforma și conceptul și căutăm să atragem cât mai multe evenimente care să adopte cauze caritabile.

ATS.ro: Ce realizări ați avut până acum cu platforma?

A.C.: Rezultatele de până acum sunt vizibile pe site: peste 520.000 lei strânși, 62 de evenimente, 48 de organizații prezente pe platformă, 565 de fundraiseri și peste 4.800 de donații. Un indicator care ne bucură este donația medie, care depășește 100 de lei.

ATS.ro: Cum trebuie folosită platforma de către fundraiseri astfel încât aceștia să strângă cât mai mulți bani?

Dacă crezi în cauza pe care o susții, ai încredere că nu îți va fi greu să îți atingi obiectivul pe care ți-l propui, chiar dacă ești la prima experiență de fundraiser voluntar. Contează, bineințeles, rețeaua socială pe care o ai, dar asta nu e totul. Importantă este implicarea ta în a-i activa pe cei din jurul tău. La final vei avea o satisfacție de neînlocuit, vei învăța lucruri noi și vei vedea că fundraisingul poate fi chiar distractiv.

Iata câteva sugestii pentru fundraiseri:

1. Fii informat: informează-te despre cauza și proiectele pe care le promovezi. Cifrele și rezultatele de până acum, poveștile cu beneficiarii, te pot ajuta să accentuezi importanța rolului organizației pe care o susții și îți conferă credibilitate.

2. Anunţă proiectul și nu obiectivul financiar: când prezinți proiectul, pune în evidență necesitatea lui și importanța impactului în comunitate. Preferabil să nu impui o donație minimă. Orice donație este importantă. Poți sugera, însă, diverse trepte de donație, traducând banii în beneficii: de exemplu, 10 lei donați înseamnă un copac plantat, 25 lei – o masă de prânz pentru copiii dintr-un orfelinat, 100 de lei acoperă costurile pentru o vizită la domiciliu cu tratament medical pentru un bolnav de cancer. Organizația beneficiară îți poate oferi date relevante în acest sens.

3. Fii personal: e-mailurile în bulk sau mesajele generale au impact mult mai mic decât mesajele personalizate. Când abordezi pe cineva să doneze pe pagina ta, încearcă să legi mesajul de experiențe comune sau care ar putea să trimită la specificul evenimentului la care participi ori al cauzei pe care o susții. Încearcă să vorbești pe limba celui pe care vrei să îl convingi și să găsești cel mai potrivit mod de a-l face să înțeleagă ce te determină pe tine să susții o anumită cauză și de ce e important să contribuim fiecare la rezolvarea problemelor comunității în care trăim. Un argument puternic este impactul pozitiv pe care îl are proiectul susținut de tine asupra comunității (cu rezultate si cifre) și, implicit, direct sau indirect, asupra fiecăruia dintre noi.

4. Povestește tuturor, promovează și offline și nu te opri doar la social media:  este important să vorbești despre inițiativa ta și „offline”, pentru ca mesajul tău să ajungă și la cei care nu l-au văzut în postările online. O idee simplă, dar eficientă, ar fi ca, pe perioada campaniei tale, să înlocuiești un răspuns obișnuit la întrebarea: „Ce mai faci?”/ Bine” cu „Foarte bine! Uite, mă antrenez să particip la un maraton caritabil și strâng bani pentru cauza X”. Asta ar putea să trezească interesul interlocutorului și să deschidă o discuție fructuoasă. Este o ocazie foarte bună să le vorbești șefilor tăi sau persoanelor factori de decizie din compania unde lucrezi, ori din alte companii unde ai prieteni, despre inițiativa ta și să le-o prezinți că o oportunitate de a susține o cauză socială prin sponsorizare.

5. Fii creativ și pune-ți în valoare talentele si calitatile personale: folosește-ți talentele, pasiunile și calitățile personale pentru a-ți promova inițiativa și a activa oamenii din jurul tău. În felul acesta poți face fundraisingul distractiv, chiar și fără să ai un buget de investit. Te pricepi la grafică? Fă un vizual care ar putea să se răspândească viral în online. Ești pasionat de film? Fă un filmuleț care să sensibilizeze și prin care să promovezi inițiativa ta. Știi să cânți la chitară și ai un prieten care are un bar? Organizați împreună o seară de chitară între cunoscuți în care să îi încurajați pe invitați să facă o donație pentru cauza ta. Te pricepi la gătit? Fă-le colegilor tăi de la serviciu o surpriză și du-le prăjituri la birou. Spune-le să doneze pe pagina ta de Galantom banii pe care i-ar fi dat pentru desertul de la masa de prânz din acea zi. Cu siguranță vor dona mai mult. Urmează ziua ta? Îndeamnă-ți prietenii, în loc să îți cumpere un cadou, să facă o donație pe pagina ta de Galantom.

6. Nu uita să mulțumești personalizat donatorilor și oferă o mică recompensă: este foarte important să îți arăți recunoștința. Un e-mail de mulțumire, un telefon sau un simplu mulțumesc îl pot face pe donator să simtă că a făcut un gest cu adevărat important, indiferent de suma pe care a donat-o. Poți oferi chiar mici recompense care pot fi obiecte promoționale ale organizației beneficiare, obiecte realizate de beneficiari (de exemplu, felicitări făcute de copii), lucruri făcute de tine (origami, un cântec la chitara cu dedicație live, să-ți imprimi pe tricoul cu care participi la eveniment numele tuturor donatorilor) sau orice altceva consideri tu potrivit.  Nu trebuie să fie neapărat ceva material. Poate fi o experiență.

O experiență de impact este dacă reușești să organizezi o vizită cu donatorii în centrul organizației pentru ca aceștia să cunoască direct beneficiarii. Acest lucru poate fi mai greu de realizat din punct de vedere logistic și pentru că va fi greu să alegi o zi în care să fie toți donatorii disponibili. Dar poți merge tu într-o astfel de vizită, doar cu cei care vor fi disponibili și puteți face împreună un scurt filmuleț care să le arate și celorlalți cum se întâmplă lucrurile în proiect. Foarte important este sa îi ții la curent pe donatori cu evoluția proiectului pe care ei l-au susținut. Rămâi în legătură cu reprezentanții organizației pe care o susții și transmite-le donatorilor finalitatea proiectului. În acest fel le crești încrederea în demersurile tale și în cauza pe care tu o susții. Unii dintre ei poate vor deveni în timp, la rândul lor, fundraiseri voluntari pe Galantom, urmând exemplul tău.

ATS.ro: Povestește-mi puțin despre cum pot dona oamenii bani pe platformă.

A.C.: Donațiile se pot face online, prin plata cu cardul pe pagina personală a fundraiserului pe care acesta o popularizează. Procesul este simplu, rapid, transparent și securizat de un operator de plăți online. Dacă vrei să faci o donație  pentru un proiect al unei organizații, direct, fără să fi primit link-ul de la un fundraiser sau de la organizație, găsești lista organizațiilor pe galantom.ro, optezi pentru o organizație, un proiect anume și poți alege un fundraiser, pe pagina căruia poți dona. Sunt fundraiseri care, prin intermediul campaniilor lor  de pe Galantom, au reușit să obțină fonduri și din sponsorizări de la companii în care lucrează sau companii prietene. În felul acesta, fundraiserul a deschis organizației beneficiare o ușă către o companie cu care, poate, nu avea încă o relație.

Cea mai mare donație înregistrată până acum a fost de 14.500 de lei, care a reprezentat o dublare făcută de fundraiser la donațiile strânse de el pe pagina personală. Donația a fost pentru Fundația eMAG.

Pentru următorii 2-3 ani, fondatorii platformei de fundraising își doresc ca proiectul să devină sustenabil, realizare care le-ar permite să-și mărească echipa. Ca să atingă mai repede pragul de sustenabilitate, inițiatorii galatom.ro iau în calcul atragerea unui partener, care să contribuie financiar la dezvoltarea proiectului. Obiectivul major este ca, în 2018, platforma să ajungă la patru milioane de lei atrase anual pentru organizațiile partenere.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări