Finanţari şi fundraising
Al treilea sector

Fundraising în 2013

Strângere de fonduri prin SMS, comunicare TV şi radio, donaţii prin debit direct, negocieri, licitaţii – într-un cuvânt, munca deloc uşoară a unui fundraiser în anul 2013!

Anamaria Blanaru, colaborator AlTreileaSector.ro

O privire de ansamblu asupra intrumentelor de fundraising ale organizaţiilor neguvernamentale din România, ne arată că ele nu sunt întotdeauna adaptate ultimelor inovaţii în tehnologie. Multe ONG-uri încă se bazează strict pe direcţionarea 2% din impozitul pe venit, redirecţionarea a 20% din impozitul pe profit, scrierea de proiecte, cererile directe sau evenimente.

Aceste metode de fundraising nu mai sunt singurele sau cele mai eficiente. Să aflăm, aşadar, care sunt noile tendinţe în strângerea de fonduri, de la Cristiana Ionescu (fondator al primei agenţii de fundraising din România, Dreamcatchers).

Cristiana a declarat pentru cititorii AlTreileaSector.ro, că în 2013 va prima dezvoltarea componentelor de SMS şi debit direct în campaniile de strângere de fonduri şi că „un alt trend al anului va fi testarea de campanii online şi social media, cu investiţie mare de resurse. Aici este clar că numai organizaţiile mari îşi vor permite. Însă aşa s-a întâmplat şi la mecanismul SMS şi, iată, în timp au avut acces la aceste resurse şi organizaţiile mici. Ce cred eu, însă, că va aduce succesul şi sănătatea organizaţională în 2013, va fi abordarea planificată şi nu <<ţopăiala>> din oportunitate în oportunitate.”

Principalele metode de fundraising folosite de ONG-uri:
Facilitatea 2%
Platforme dedicate (Bursa Binelui)
Donaţii prin debit direct
Evenimente

Din rândul profesioniştilor din sectorul neguvernamental, Carmen Uscatu (fondator al organizaţiei Dăruieşte Viaţa – care strânge fonduri pentru a susţine spitale şi alte instituţii medicale), consideră că cea mai eficientă metodă este facilitatea fiscală 20%, prin care orice companie poate redirecţiona 20% din impozitul pe profit către un ONG. 

Carmen ne vorbeşte şi despre motivaţia donatorilor de a sprijini financiar o anumită campanie: “După părerea mea, oamenii donează la impuls (când o poveste i-a impresionat, când sunt sărbători etc), nu e o constantă în viaţa lor. […] Donatorul nu e proactiv, el trebuie atras, convins. Îl poţi apoi păstra oferind raportare periodică, transparenţă asupra modului de cheltuire a banilor.”

O altă metodă mai nouă de fundraising este donaţia prin debit direct, la care au început să apeleze tot mai mulţi ONG-işti. De exmplu, Petruţa Stănescu (Director executiv al Asociaţiei Hercules, care sprijină comunităţile defavorizate din judeţul Argeş), a descoperit beneficiile acestei metode după înscrierea asociaţiei pe Bursa Binelui, platforma Băncii Comerciale Române: “primim toată suma donată, fără a se opri comision,[…]suntem informaţi imediat de suma primită şi adresa de email a donatorului pentru a-i putea mulţumi; în ceea ce priveşte donatorul, acesta poate dona online banii şi este sigur că toată suma ajunge la ONG-ul pentru care a donat, iar proiectele validate la bursă sunt verificate de administratorii platformei.”

Ioana Traistă, (Manager comunicare şi strângere de fonduri la Fundaţia Pact), aplică debitul direct în organizaţia ei pentru că îi oferă “o imagine mai clară a veniturilor în organizație” şi avantajează şi donatorul, care poate dona sume mici şi ştie sigur pentru ce sunt folosiţi banii lui. În afara debitului direct, Fundaţia Pact strânge fonduri şi din evenimentele de tipul licitațiilor, concertelor caritabile, atelierelor, networking şi platforme de crowdfunding.

Dacă ne uităm la statisticile referitoare la comportamentul donatorului, observăm că neîncrederea în noile tehnologii, când e vorba de tranzacţii, stă mai curând în sânul organizaţiilor decât al donatorilor. Conform unui studiu TheMillenialImpact.com, donatorii între 20 şi 35 de ani preferă să ofere prin online şi în persoană.

Infografic

Contrar aşteptărilor unui începător în strângerea de fonduri, nu există o reţetă a succesului în fundraising, care să fie aplicată de oricine, oricând, cu acelaşi rezultat. Fiecare organizaţie încearcă metodele care îi stau la dispoziţie, până găseşte mixul perfect de instrumente ce îi satisfac aşteptările şi nevoile financiare. Însă, secretul este, aşa cum ne spune Cristiana Ionescu, ca aceste încercări să fie abordate planificat şi raţional. 

Mai puteţi citi despre fundraisingul prin noi intrumente AICI.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări