ONG
Al treilea sector
Data: 30.01.2013
ONG / Advocacy

Fotografiile cu voce- un instrument de advocacy nonformal

În ajutorul persoanelor cu dificultăţi în exprimare, în susţinerea unei cauze personale sau a unei comunităţi, există metoda Photovoice.

 Anamaria Blanaru, redactor AlTreileaSector.ro

În cadrul dezbaterilor organizate de Asociaţia Reper21 la finalul anului 2012, Sânziana Dobre, director de programe CeRe (Centrul de resurse pentru participare publică), a vorbit despre elementele centrale ale proiectelor Photovoice, proiecte care pot să fie atât intrumente de educaţie nonformală, cât şi de advocacy.

Tehnica Photovoice vizează două direcţii: la nivel intern (al grupului sau comunităţii în care se desfăşoară), Photovoice ajută la conştientizarea membrilor implicaţi, a apartenenţei lor la grup, a împărtăşirii unor probleme comune; la nivel extern (al autorităţilor), Photovoice este o metodă de advocacy prin care se încearcă transmiterea unui mesaj puternic, subiectiv care să influenţeze deciziile publice. În acest caz, este o metodă care poate deveni o alternativă a protestelor sau a marşurilor publice; se pune, de asemenea, întrebarea dacă o expoziţie Photovoice poate să aibă forţa unui mijloc de presiune asupra autorităţilor. La nivel individual, se discută utilizarea Photovoice ca metodă de terapie, în cadrul persoanelor cu dizabilităţi, datorită uşurinţei cu care persoanele îşi pot exprima nevoile, întrebările prin fotografie.

Cui îi este adresat un proiect Photovoice? În primul rând, este dezvoltat în cadrul grupurilor de persoane nu se exprimă uşor verbal sau în scris: comunităţile care nu au o listă de priorităţi conştientizate,  persoanele cu probleme de statut social şi cu dificultate sau chiar restricţie în accesarea instrumentelor legale (cazul femeilor din Asia sau lumea arabă), dar şi de către persoanele care vor să-şi păstreze anonimatul. În aceste categorii intră oameni analfabeţi, cu dizabilităţi, indivizi de etnie romă, victime ale traficului de persoane sau al consumului de droguri.

Cum se desfăşoară un proiect Photovoice? Se identifică un grup de persoane care au nevoie în exprimare de o alternativă. Se discută în şedinţă problemele comunităţii, mesajul pe care comunitatea doreşte să-l transmită. Se realizează fotografiile, se scriu personal textele şi apoi se discută pe marginea lor şi se selectează fotografiile cu mesajul cel mai puternic.

Există câteva costuri care trebuie luate în considerare, de exemplu este nevoie de aparate de fotografiat. În acelaşi timp, este nevoie de adaptarea terminologiei, a explicaţiilor pe care le dau facilitatorii grupului care foloseşte metoda Photovoice; trebuie să îi ajuţi să îşi explice problemele printr-un mesaj simplificat, adaptat, dar cu acelaşi impact. Mai mult, se ia în vedere posibilitatea ca membrii acelei comunităţi să nu ştie să scrie; în acest caz, este nevoie de o persoană care să le scrie, ataşat fotografiei făcute, mesajul pe care doreşte să-l exprime. Ceea ce e foarte important în acest caz este mesajul nemediat, de vreme ce facilitatorii vor nota sau vor prelua descrierea fotografiilor întocmai, fără modificări.

Metoda Photovoice a fost aplicată în proiectul „Participarea tinerilor prin imagine”, realizat de către CeRe, în parteneriat cu ATP (Asociaţia Parteneri pentru Tineri). Proiectul a fost realizat în comunitatea de romi din Merişani, satul Malul Vânăt. Tinerii au exprimat prin fotografie şi scris principalele probleme cu care se confruntă zi de zi. Iată câteva mesaje care însoţesc fotografiile realizate:

E bicicleta mea, merg cu ea la şcoală, cam 5 km dus – Emil, 16 ani;

Este prietenul meu, are 19 ani şi face mături. Merge cu ele să le vândă la Vlaşca. Am vrut să arăt că se poate munci cinsitit şi că neam dori un loc de muncă sau un loc unde să ne vindem marfa-Sideraş, 18 ani;

Poză cu Tăticu’ şi Calu’ Mugurel. Calu’ ajută, contribuie la toată munca din gospodărie: cară lemne, fân, coceni, nisip, blăni…Am vrut să arăt rolul important al animalelor: dacă nu ar fi animalele, noi nu am face nimic…Pentru autorităţi: să ne dea mai multă hrană pentru animale, să îngrijească izlazurile, să pună iarbă pe deal – Ionică, 14 ani.

Un alt proiect în care s-a folosit metoda Photovoice a fost realizat în 2011 de CeRe, în parteneriat cu grupul civic Initiativa Favorit. Activitatea avea în vedere convingerea autorităţilor de a transforma clădirea fostului cinematograf Favorit din cartierul Drumul Taberei, Bucureşti, într-un centru cultural comunitar. Prin selecţia celor peste 100 de fotografii făcute s-a realizat o expoziţie pentru a sensibiliza autorităţile locale.

Ceea ce este important la aceste fotografii este mesajul particularizat, pentru că exprimă nevoia fiecărei persoane care a fotografiat şi, cumulat, mesajul comunităţii în cauză. S-a pus problema dacă Photovoice trebuie considerat un act artistic; dacă beneficiarii ar trebui să fie învăţaţi tehnici fotografice. Proiectul poate să implice colaborarea cu fotografi profesionişti care să-i ajute pe beneficiari să realizeze fotografii mai bune ca tehnică; mesajul unei fotografii realizate profesionist poate să aibă un impact mai mare.

Care este finalitatea Photovoice? Chiar dacă s-ar considera că expoziţia finală a fotografiilor este punctul central, cu cel mai mare impact, cei care au utilizat metoda Photovoice sunt de părere că procesul de comunicare în cadrul grupului, felul în care aceştia conştientizează care sunt problemele comunităţii din care fac parte, ce îşi doresc schimbat reprezintă, de fapt, punctul forte al unui astfel de proiect. În ceea ce priveşte expoziţia, este foarte importantă locaţia sau forma prin care transmiţi mai departe mesajul fotografiilor. Poate să fie aleasă varianta oficială, a vernisajelor în care sunt invitaţi oficialităţi, presa locală sau deschisă publicului, în ceainării, cafenele. Fotografiile pot fi expuse, înrămate sau pot să ia forma vederilor care sunt transmise persoanelor sau instituţiilor cu putere de decizie asupra unor probleme de administraţie locală, spre exemplu. De asemenea, acestea se pot vinde la diferite evenimente în acţiuni de fundraising, având un scop exclusiv caritabil.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări