Economie socială
Al treilea sector

Fabrica de Mozaic, un parteneriat business – ONG

În doar 15 luni, angajaţii unei organizaţii neguvernamentale au realizat ce înseamnă „plan de afaceri” sau „rentabilitate”. Ajutaţi de un partener de business, ei au pus pe picioare o fabrică de mozaic.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Într-o hală metalică aflată pe soşeaua de centură a Capitalei, în oraşul Popeşti-Leordeni, din Ilfov, un grup de firme cu afaceri în construcţii şi o organizaţie neguvernamentală au combinat experienţa de business cu cea socială. Aşa s-a creat Fabrica de Mozaic.

„Unul dintre avantajele pe care le avem pentru că susţinem această întreprindere socială este că stimulăm producţia la nivel local. Astfel, eliminăm importul din activitatea noastră”, afirmă Corina Tudoroiu, marketing & PR manager în cadrul grupului de firme italian Manatwork, care a înregistrat o cifră de afaceri de circa 28 de milioane de euro anul trecut, pe piaţa românească, şi este partener de business al fabricii de mozaic.

Manatwork a pus la dispoziţie spaţiul necesar desfăşurării producţiei – 300 de metri pătraţi şi a venit cu clienţi pentru întreprinderea socială. Organizaţia neguvernamentală Fundaţia  Dezvoltarea Popoarelor a asigurat necesarul de capital (aproximativ 100.000 de euro),  prin proiectul „Parteneriate active pentru dezvoltarea economiei sociale”, finanţat de Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013.

„Ne-am întâlnit cu oamenii de afaceri italieni (reprezentanţii grupului Manatwork – n.red.), pentru că noi nu ne pricepeam să facem afaceri. Nu ştiam să dezvoltăm o firmă, aşa că aveam nevoie de un partener de business. Acum, este foarte important să ştiu că ne putem baza pe ei”, spune Simona Carobene, administratorul firmei, o italiancă stabilită definitiv în România de opt ani.

Fabrica de Mozaic a început producţia în vara anului trecut. În doar 15 luni de activitate, firma a produs peste 3.000 de metri pătraţi de mozaic.

„Chiar dacă fabrica a fost inaugurată în 2012, am început să producem cantităţi semnificative şi să avem comenzi substanţiale începând cu 2013”, menţionează Carobene. Până acum, mozaicul care a ieşit pe poarta fabricii din Popeşti-Leordeni a ajuns inclusiv la Grand Casino Marriott, din incinta hotelului de cinci stele JW Marriott, pe Arena Naţională (Bucureşti) şi la Orange România (Bucureşti). În funcţie de model şi de dimensiuni, preţul unui metru pătrat de mozaic pleacă de la şase euro.

Unitate protejată sau societate comercială?

Deşi fabrica are statut de unitate protejată, managerii firmei aleg să o prezinte clienţilor ca societate comercială. „Nu vreau milă din partea nimănui. De aceea nu spunem că suntem unitate protejată. Vrem să fim percepuţi ca un business în relaţia cu clienţii”, subliniază Simona Carobene.

Fabrica are 13 angajaţi, tineri bucureşteni aflaţi în dificultate. Lunar, ei primesc un salariu brut de circa 800 de lei, pentru şapte ore de muncă pe zi. Saptămâna de lucru are patru zile. În funcţie de evoluţia comenzilor, administratorul firmei ia în calcul creşterea numărului de angajaţi. „Avem din ce în ce mai multe comenzi. Pentru început, am putea să lucrăm în ture pentru a face faţă cererilor. Dacă nu o să ne descurcăm, vom face noi angajări. Nu-mi fac probleme în ceea ce priveşte găsirea de forţă de muncă. În prezent, avem 15 tineri pe lista de aşteptare. În funcţie de situaţia fiecărui tânăr, un nou angajat poate fi integrat în producţie în 2-3 săptămâni sau în trei luni”, declară Carobene.

Tinerii care lucrează în fabrica s-au integrat foarte bine, iar unii au idei de creştere a afacerii. De exemplu, unul dintre angajaţi a creat o pagină de Facebook pentru Fabrica de Mozaic, în vreme ce un altul a propus un model nou de mozaic.

Întreprinderea socială nu produce doar mozaic, oferă şi servicii de incizare sau tăiere a unor materii prime diverse, de la sticlă sau faianţă, până la marmură sau granit.

Planuri de export

„Lucrăm la noua linie de modele artistice tradiţionale şi pentru copii. Toate produsele se vor realiza la comandă, după modelul solicitat de client sau alegând unul dintre modelele create de designerii şi arhitecţii noştri. Am ales să implementăm o linie de modele artistice pentru că nu există un producător autohton care să acopere această cerere. Tot ce înseamnă mozaic cu modele artistice este din import”, afirmă administratorul Fabrica de Mozaic.

Reprezentanţii întreprinderii sociale vor face mai multe studii de piaţă în vederea alegerii modelelor de mozaic tradiţional pe care intenţionează să le producă de la începutul anului viitor, cel mai probabil.

De curând, firma a inclus în portofoliul de produse şi mozaicul pentru piscine, cu modele artistice. Fabrica îşi propune să intre pe mai multe pieţe străine. „Următorul pas în dezvoltarea fabricii de mozaic este intrarea pe pieţele externe, cum ar fi Italia, Bulgaria sau Belgia, cu care suntem deja în negocieri”, precizează Simona Carobene.

În prezent, fabrica are o capacitate de producţie de circa 4.500 de metri pătraţi pe lună, iar aproximativ 95% din clienţi actuali se datorează Manatwork. Conducerea unităţii îşi doreşte ca anul viitor să angajeze un om dedicat vânzărilor şi un altul activităţilor de marketing. „Credem că în vara lui 2014 am putea atinge şi pragul de rentabilitate al afacerii”, conchide Carobene.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări