ONG
Al treilea sector
Data: 21.07.2015
ONG / Portret de ONGist

Educaţie cu praf magic

Trei femei şi-au unit experienţele într-o asociaţie care, prin joc şi gândire magică, încearcă să-i facă pe copiii să iubească şcoala.

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro

Sofia Ungureanu, Mirela Măzăreanu şi Viorica Petrescu s-au cunoscut acum trei ani, în timpul unei şcoli de vară, organizată în satul Ciocăneşti, judeţul Dâmboviţa. Cele trei femei, cu vârste şi experienţe diferite, au hotârăt, în doar două săptămâni, că trebuie să lucreze împreună pentru îmbunătăţirea educaţiei copiilor şi tinerilor români. Nu ştiau cu siguranţă ce urmează să facă, dar s-au decis să înceapă prin a-şi înfiinţa o organizaţie neguvernamentală – Asociaţia pentru Educaţie, Formare Profesională şi Leadership. Pe scurt, Ed4Lead. În august 2012 au depus documentele pentru crearea organizaţiei, iar la finalul lunii noiembrie au primit actele asociaţiei. „Ideea de la care am pornit a fost să facem programe educaţionale altfel decât ceea ce se găseşte în sistemul de învăţământ”, spune Sofia Ungureanu, cofondator şi vicepreşedinte al asociaţiei.

foto_sofia1

Ed4Lead implementează programe de dezvoltare personală şi se foloseşte de joc şi  de gândirea magică pentru a-i determina pe copiii şi tineri să le placă învăţatul. Organizaţia se bazează exclusiv pe voluntari.

Anul trecut, asociaţia a avut un buget de doar 600 de euro. Banii au provenit atât de la fondatoare, cât şi din mici sponsorizări. Pe termen mediu şi lung, organizaţia îşi propune să atragă o finanţare de câteva zeci de mii de euro care să asigure sustenabilitate programelor pe care le implementează.

Am stat de vorbă cu Sofia Ungureanu pentru a afla mai multe informaţii atât despre proiectele Ed4Lead, cât şi despre planurile asociaţiei.

ATS.ro: Care a fost primul proiect al organizației?

S.U.: Primul eveniment pe care l-am organizat a fost o vânătoare de comori arhitecturale. Ideea evenimentului a fost atât ca elevii să învețe istorie, cât și să se distreze învățând. Totul a durat o săptămână. Evenimentul respectiv a fost organizat în 2013, în parcul Carol, din București. Am avut circa 200 de participanți.

După aceea am derulat un alt proiect, în centrul de zi pentru copii „Sfânta Sofia” (Bucureşti) și în centrul din sectorul 6 al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului. Acolo am implementat, pentru șase luni, un proiect de dezvoltare emoțională prin terapie. De anul acesta încercăm să implementăm un program de dezvoltare emoțională în grădinițe și în centre de tip after-school.

foto sofia 2. jpg

ATS.ro: Ce a urmat după ce ați încheiat proiectul pe șase luni?

S.U.: Am mai avut un proiect care s-a adresat copiilor (de la clasa întâi, până la clasa a patra) la școala „Nicolae Iorga”, din Bucureşti. Am încercat să-i facem pe copii să-şi exprime anumite gânduri, emoţii şi opinii, prin intermediul poveştilor, basmelor şi a tehnicilor de improvizaţie. Scopul iniţial al proiectului a fost să-i determinăm să fie mai deschişi şi mai siguri pe ei. În final, am descoperit anumite lucruri care nu erau tocmai în regulă la nivel de şcoală, la nivel de învăţământ.

ATS.ro: Îmi poţi da câteva exemple?

S.U.: Lucruri cum ar fi competiţia dintre ei. Ideea de a pune copiii în competiţie le dăunează foarte mult, atât la nivel cognitiv, cât şi la nivel emoţional. Natural, copiii nu au tendinţa de a intra în competiţie. Ei intră în competiţie în momentul în care trebuie să câştige ceva concret de la un adult, fie că este vorba de apreciere sau de un gând bun.

ATS.ro: Care este cel mai recent proiect al asociaţiei?

S.U.: Cel mai recent proiect este „Rămas bun <<Nu Pot>>, bun venit <<Voi Reuşi!>>”. Proiectul a pornit de la o idee foarte simplă, pe care o poţi găsi în cartea „Supă de pui pentru suflet”, a lui Jack Canfield şi Mark Victor Hansen. În carte există o povestioară – „Înmormântarea lui Nu Pot”, care îţi arată ce trebuie să faci pentru a scăpa de acele gânduri care te blochează cognitiv. Ideea de bază a poveştii este că poţi să faci un joculeţ prin care să-l înmormântezi pe „Nu Pot”, la modul fizic. Joculeţul presupune să apelezi la un ritual şi la gândirea magică. Elementul acesta de ritualitate şi de gândire magică funcţionează foarte bine pentru copii, pentru că ei nu şi-au separat încă lumea interioară de cea exterioară. Există o supraprunere între ceea ce cred ei că se află în mintea lor şi ceea ce există în exterior. Prin acest proiect am reuşit să-i învăţăm pe copii foarte multe lucruri despre ceea ce se întâmplă în jur şi în interacţiunea cu părinţii sau cu profesorii. Gândirea magică se poate observa cel mai devreme la un copil când începe să spună că are un prieten imaginar. Gândirea magică presupune că tot basmul din creieraşul tău există cumva şi în extern. Mai târziu, la adult, această gândire magică se interiorizează destul de mult şi nu mai credem că piticii şi zânele există, dar suntem, în continuare, influenţaţi de realitatea subiectivă din creierul nostru.

Am reuşit să implicăm 630 de profesori din toată ţara în acest proiect, care a fost implementat în 400 de şcoli.

Joculeţul respectiv a fost făcut, practic, într-o singură oră de clasă, iar rolul profesorilor a fost acela de a monitoriza activitatea elevilor şi de a observa dacă, în urma joculeţului, au apărut schimbări la nivel de comportament al copiilor şi la nivel de performanţă şcolară.

foto sofia 3

ATS.ro: Ce schimbări au observat profesorii la copiii care au parcurs programul respectiv?

S.U.: Îmbunătăţirea atmosferei în clasă, când copiii învaţă. Una dintre problemele recurente de la noi este că aproape toţi copiii nu mai au plăcerea de a învăţa. Copiii sunt digitalizaţi, chiar dacă nu au un telefon sau un laptop, iar informaţia există oriunde. Întrebarea este cum reuşim noi să-i motivăm suficient astfel încât să le placă să înveţe şi să-i şi ajute pe viitor ceea ce fac la şcoală. Eu cred că fiecare copil poate să ajungă la un nivel ridicat de performanţă într-un domeniu, oricare ar fi acesta. Important este să-şi dorească să facă performanţă. Ca să-şi dorească să facă performanţă ar trebui să aibă un anumit climat de învăţare. Să aibă o anumită plăcere.

ATS.ro: Există vreun vinovat pentru că s-a pierdut plăcerea copiilor de a învăţa?

S.U.: Nu ştiu dacă aruncând vina pe cineva o să ajungem la vreun rezultat. Vina este a tuturor. Sunt de vină părinţii care au tolerat sistemul de educaţie de după 1990, dar şi profesorii care au rămas în acest sistem. Se doreşte o reformă în educaţie, dar nu se face nimic concret.

ATS.ro: Sunt profesorii primii care ar trebui să-i facă pe copii să descopere plăcerea învăţatului?

S.U.: Da, ei, în primul rând. Copiii nu se duc să înveţe la ministerul Educaţiei, ci se duc la şcoală.

ATS.ro: Programele pe care le derulaţi voi sunt diferite de ceea ce întâmplă în şcoala românescă. De ce crezi că lipsesc astfel de programe din sistemul educaţional autohton?

S.U.: Sunt mai multe motive, iar unul dintre ele este că sistemul nu îţi permite să faci astfel de lucruri.

ATS.ro: Câand spui că sistemul nu îţi permite, te referi la programă?

S.U.: Este vorba şi de programă, care este axată foarte mult pe informaţii. Dar nu asta ar fi problema, dacă profesorii ar avea suficient timp şi disponibilitate pentru a implementa astfel de lucruri. Cred că, în şcoli, există un stres organizaţional care, de cele mai multe ori, porneşte de la conducere. Dacă se întâmplă să ai o conducere ok, atunci de vină este sistemul în sine.

ATS.ro: Care sunt direcţiile pe care doriţi să vă concentraţi în viitor?

S.U.: Ne dorim foarte mult ca, prin intermediul profesiorilor, să ducem proiectul „Rămas bun <<Nu Pot>>, bun venit <<Voi Reuşi!>>” la un nivel de modul bilunar, în cât mai multe şcoli. Însă, deocamdată, ne gândim la cum să implementăm acest lucru. Ne-am dori ca acest proiect să fie integrat în programa şcolară. În afara acestui proiect, ne dorim să continuăm cu programul de dezvoltare emoţională, prin grădiniţe şi centre de tip after-school.

CV Sofia Ungureanu

2015 – prezent: freelance recruiter

2014 – 2015: recruitment researcher, Reviro

2013 – 2013: HR sales și redactor, RBT

2012 – prezent: membru fondator și vicepreședinte, asociația Ed4Lead

2012 – 2012 : manager la Școala de Vară Comunitară Ciocănești (județul Dâmbovița), asociația ApEAL

Educație:

2013 – 2015: Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București, diplomă de master

2010 – 2013: Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București, diplomă de licență

AlTreileaSector.ro va publica, în perioada următoare, mai multe articole despre oamenii din managementul asociaţiilor şi fundaţiilor locale, pentru a surprinde ce experienţe profesionale au şi ce activităţi derulează organizaţiile neguvernamentale pe care le conduc.

Alte articole

Comentarii

3 thoughts on “Educaţie cu praf magic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări