ONG
Al treilea sector
Data: 03.06.2015
ONG / Portret de ONGist

Corporatista care a devenit ONG-istă

După 11 ani de corporaţii, Cristina s-a îndrăgostit de mediul neguvernamental. Azi, ea conduce United Way România, o fundaţie născută într-un birou de multinaţională.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Povestea de ONG-istă a Cristinei Damian, 40 de ani, directoare executivă la fundaţia United Way România, a început în 2004. Lucra la Deloitte, o companie de audit şi consultanţă, ca director de marketing şi comunicare pe România şi Moldova. Paul-Andre Michaud, şeful ei de atunci, a anunţat-o la un moment dat că, pe lângă jobul pentru care a fost angajată, se va ocupa şi de United Way. “Ţin minte că l-am întrebat: <<cine naiba e United Way?>>. Mi-a răspuns că este o fundaţie şi că o să înţeleg mai mult după ce o să mă documentez mai bine”, îşi aminteşte Cristina.

Cristina Damian

United Way România a apărut în august 2004, după ce patru mulţinaţionale (Raiffeisen Bank, Deloitte, GlaxoSmithKline și S.C. Johnson Wax – actualmente S.C. Johnson & Son) au hotărât să importe în ţară modelul organizaţiei neguvernamentale înfiinţate în Statele Unite ale Americii, în 1887. Fundaţia din România, cu un buget anual de circa un milion de euro, funcţionează ca un finanţator pentru organizații neguvernamentale care implementează proiecte în educaţie, sănătate şi integrare socio-profesională.

Pe zona de educaţie, fundaţia a conceput şi finanţează programe adresate copiilor din familii sărace, care sunt expuşi riscului de abandon şcolar. „Ne interesează să-i determinăm pe copiii pe care-i ajutăm să rămână în şcoală. Pentru un copil sărac de până în clasa a 12-a, şcoala este singura şansă de a sparge cercul sărăciei şi de a avea, la un moment dat, un job ok care să-i permită să fie pe picioarele lui”, afirmă directoarea United Way România.

Organizaţia neguvernamentală încearcă să lupte cu lipsa de suport a părinţilor de copii săraci, precum şi cu atitudinea greşită pe care o au unii profesorii. „Dacă părintele tău este analfabet, aşa cum se întâmplă în multe dintre situaţiile pe care trebuie să le gestionăm, nu o să te susţină să mergi la şcoală şi o să te pună să-l ajuţi la muncă sau o să te trimită la cerşit. Tocmai de aceea încercăm să-i facem pe părinţi să înţeleagă cât de importantă este educaţia pentru copiii lor. În ceea ce-i priveşte pe profesori, încercăm să construim relaţii între profesori, copii şi părinţii lor. Pentru că, de cele mai multe ori, tot ceea ce vede profesorul este un părinte dezinteresat sau un copil prost dispus, obosit, care vine tot timpul cu temele nefăcute. Dar profesorul nu cunoaşte cauzele acestor lucruri”, precizează Cristina.

educatie

Pe lângă discuţiile cu profesorii şi părinţii, fundaţia aduce voluntari din companii care lucrează cu copiii şi îi sprijină, prin meditaţii, la materiile unde întâmpină probleme. Totodată, copiii mai mari care îşi pregătesc debutul carierei intră într-o relaţie de mentorat, individuală, cu câte un angajat experimentat dintr-o firmă. Mentorii îi ajută pe tineri cu sfaturi legate de opţiunile potrivite pentru educaţia superioară sau cu lucruri aplicate, cum ar fi compunerea unui CV.

„Pe partea de integrare socio-profesională focusul este să-i ajutăm pe oameni să se angajeze, indiferent dacă vorbim de tineri ce tocmai au ieşit din centre de plasament, de tineri din familii defavorizate, care se află într-un moment de cumpănă şi nu ştiu dacă se mai ducă la şcoală ori să-şi caute de muncă sau de mame tinere, singure, cu unul sau mai mulţi copii”, arată Cristina.

Mamele singure locuiesc în centre maternale, gestionate de diverse organizaţii neguvernamentale, care beneficiază de finanţare din partea Unite Way România.

În ceea ce priveşte domeniul sănătăţii, fundaţia susţine servicii pentru tineri, adulţi şi vârstnici. „În cazul vârstnicilor, nevoia de ajutor este foarte mare, deoarece există mulţi bolnavi cu boli foarte grave, pe care încercăm să-i ajutăm cu tratamentele de care au nevoie”, menţionează Cristina.

batran

United Way România are opt angajaţi (şase în Bucureşti şi câte unul în Cluj şi Timişoara) şi sute de voluntari. În afara celor opt salariaţi, fundaţia are un board de conducere cu 13 membri, printre care se regăsesc nume precum Mariana Gheorghe (CEO OMV Petrom), Remi Vrignaud (director general Allianz-Ţiriac), Radu Florescu (preşedinte Centrade) sau Steven van Groningen (CEO Raiffeisen Bank România). Board-ul are un rol activ în fundraising şi aprobă bugetul şi direcţiile anuale ale fundaţiei.

Bugetul organizaţiei neguvernamentale provine din banii pe care îi donează corporatiştii din România. “În 2004 – 2005, când am strâns prima oară banii pentru organizaţie, am reuşit să obţin circa 10.000 de euro, ceea ce era destul de mult, având în vedere companiile care susţineau atunci United Way. Apoi a început să-mi placă tot mai mult să vorbesc cu oamenii şi să-i conving să doneze. Nu era greu să-i conving pe oameni să doneze şi nici acum nu este greu, dar am nevoie de timp. Şi astăzi continuu să fac fundraising, pentru că îmi place acest lucru”, precizează Cristina.

Cristina punea bazele United Way România în 2004, în biroul ei de la Deloitte. Doi ani mai târziu se angaja efectiv în cadrul fundației pentru ca, în 2011, să fie numită la conducerea executivă a organizației neguvernamentale. „În 2011 s-a înființat un birou regional european al United Way și Adriana Stoica, cea care condusese United Way România până atunci, a preluat coordonarea respectivului centru. Eu am aplicat pentru un postul de director executiv al United Way România și am fost acceptată”, mai spune Cristina.

Peste 40 de fundații și asociații autohtone primesc, anual, finanțări de la United Way România.

CV Cristina Damian

2011 – prezent: director executiv, United  Way România

2006 – 2011: resource development manager, United Way România

2006 – 2006: marketing manager România & Bulgaria, CMS Cameron McKenna

2004 – 2006: head of marketing & communication for România & Moldova, Deloitte

2003 – 2004: marketing manager, SRR Natural

2001 – 2003: account manager, Blackbox Software

1999 – 2001: marketing coordinator, Vodafone România

1997 – 1999: client service specialist, Vodafone România

1995 – 1997: client service representative, Bel Pagette

1993 – 1998: Facultatea de Drept, Universitatea Spiru Haret

AlTreileaSector.ro va publica, în perioada următoare, mai multe articole despre oamenii din managementul asociațiilor și fundațiilor locale, pentru a surprinde ce experiențe profesionale au și ce activități derulează organizațiile neguvernamentale pe care le conduc.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări