ONG
Al treilea sector
Data: 19.05.2014
ONG / Oamenii schimbă lumea

Copiii şi joaca de-a adulţii

În Ploieşti, o mică organizaţie neguvernamentală, înfiinţată anul trecut de Ştefania, schimbă viaţa copiilor şi a adolescenţilor prin joc, lectură şi antreprenoriat social.

Liviu Florea, redactor-şef AlTreileaSector.ro

Două grupuri de voluntari tineri au decis să-şi unească forţele ca să promoveze voluntariatul şi educaţia nonformală. Aşa a apărut Asociaţia pentru Educaţie Non-Formală, din Ploieşti. Preşedintele organizaţiei este Ştefania Ionescu, 21 de ani, studentă la administrarea afacerilor, în cadrul Universităţii Bucureşti. A început să facă voluntariat în 2009, din dorinţa de a-şi umple timpul cu ceva util, din care să poată învăţa câte ceva. Prima oară a făcut voluntariat în Asociaţia Română pentru Gândire şi Oratorie, unde participa la dezbateri academice. De aici, lucrurile au evoluat.

Asociaţia pentru Educaţie Non-Formală a fost înfiinţată anul trecut, după ce voluntarii care implementau proiectele „Şoriceii de bibliotecă” şi „Learn2Include” au decis să se asocieze şi să contribuie la educaţia copiilor şi adolescenţilor. Din 2014, organizaţia a dat startul celui de-al treilea proiect – „Ludoteca”, destinat elevilor de liceu.

În vreme ce „Learn2Include” şi „Ludoteca” vizează educarea prin intermediul jocurilor pe tablă (board games), „Şoriceii de bibliotecă” încearcă să le arate copiilor şi tinerilor din centrele de plasament, frumuseţea cititului.

ATS.ro: Când şi cum ţi-a venit ideea de a educa tinerii şi copii prin intermediul jocurilor pe tablă?

Ş.I.: Ideea mi-a venit în 2013, după ce am participat la un curs de educaţie socio-educativă. Acolo am experimentat pe pielea mea câte lucruri poţi învăţa doar jucându-te şi având parte şi de un proces de facilitare.

ATS.ro: Unde şi cum vă jucaţi?

Ş.I.: De exemplu, mergem la un centru de plasament, unde lucrăm cu tineri de 14-18 ani şi copii de 11-13 ani. Împărţim beneficiari noştri în două grupe şi alocăm cel puţin doi voluntari pentru fiecare grupă. Apoi, le punem jocul pe masă, le explicăm regulile şi îi intrebăm dacă au înţeles. Îi lăsăm pe copii să decidă jocul pe care vor să-l joace. Este foarte important să facă activităţile pe care şi le doresc şi să se simtă confortabil.

ATS.ro: Ce jocuri pe tablă folosiţi în timpul proceselor de educare?

Ş.I.: Diverse. Dixit, Catan şi Vârcolacii (Warewolves – n.red.).

sae1

ATS.ro: „Catan” este unul dintre cele mai cunoscute jocuri pe tablă din România, din câte ştiu eu. Îmi poţi spune ce-i întrebaţi pe copiii cu care jucaţi Catan?

Ş.I.: După joc, îi întrebăm ce au făcut efectiv, cum au luat deciziile, ce au simţit fie când pierdeau, fie când câştigau, fie când construiau, cum s-au descurcat, dacă au respectat regulile, ce au învăţat în timpul jocului şi dacă au putut prelua ceva din joc care ar putea fi aplicat în viaţa reală.

ATS.ro: Cu ce anume rămâne un copil după un joc de Catan?

Ş.I.: Pentru a învăţa ceva, un copil trebuie să joace măcar 4-5 jocuri de Catan. La sfârşitul sesiunii de jocuri, facem o evaluare, proces în care îi implicăm şi pe copii. Fie îi punem să ne povestească ce au învăţat în acea zi, fie îi punem să scrie pe un post-it sau pe o foaie mai mare despre ceea ce au învăţat. După ce se joacă, observăm că sunt mai deschişi să respecte reguli deşi, iniţial, încearcă să trişeze şi să ne înşele chiar şi pe noi, nu doar pe colegii lor. Totodată, prin jocul Catan, copiii învaţă cum să creeze o strategie câştigătoare şi cum să o aplice.

ATS.ro: Spune-mi, te rog, câte ceva şi despre celelalte proiecte ale asociaţiei.

Ş.I.: „Şoriceii de bibliotecă” este un proiect început în 2012 şi iniţiat de colega mea, Cristina Mihalcea, vicepreşedinte şi coordonator voluntari în cadrul asociaţiei. Prin acest proiect, voluntarii încurajează copiii să citească, fie citindu-le o poveste, fie creând împreună cu copiii o poveste.

DSC_3743.NEF

ATS.ro: Cum percep copiii şi adolescenţii cititul? Mai există plăcerea de a citi?

Ş.I.: La începutul proiectului erau împotrivă şi se plictiseau repede, aşa că am decis să citim doar poveşti mai scurte sau cu multe imagini, deoarece copiii sunt foarte atraşi de vizual. Însă acum s-au acomodat şi chiar ne îmbrăţisează imediat ce intrăm în sălile de lectură. Chiar sunt bucuroşi să participe la astfel de activităţi.

ATS.ro: Şi cel de-al treilea proiect?

Ş.I.: Cel de-al treilea proiect, Ludoteca, a pornit anul acesta şi constă în desfăşurarea unor activităţi diverse de către elevii de liceu, după terminarea orelor de curs. Scopul proiectului este ca tinerii să-şi petreacă altfel timpul liber decât în faţa site-urilor de socializare. Cu elevii ne jucăm jocuri pe tablă, dar avem şi alte activităţi, cum ar fi un teatru de umbre şi chiar un club de antreprenoriat social. Am încercat să adaptăm activităţile astfel încât tinerii să nu se plictisească.

ATS.ro: De unde v-a venit ideea cu antreprenoriatul social?

Ş.I.: Antreprenoriatul social reprezintă o temă care începe să genereze tot mai mult interes şi chiar voluntarii noştri ne-au spus că liceeni şi-ar dori să înveţe cum să pună o idee în aplicare. În cadrul clubului de antreprenoriat social, liceeni învăţă cum să identifice o problemă din comunitatea lor şi apoi cum să treacă la acţiune şi să o transforme într-un proiect. Indiferent dacă este vorba de iniţiativă care vizează împădurirea unei zone sau de una de economie socială.

ATS.ro: Având în vedere că asociaţia pe care o conduci lucrează doar cu voluntari, ce părere ai despre noua lege a voluntariatului?

Ş.I.: Mi se pare binevenită. Este o iniţiativă care era necesară. Chiar dacă există o lege de voluntariatului, era nevoie de anumite actualizări la realitatea pe care o trăim acum. De exemplu, în cealaltă lege nu era specificat nimic despre un certificat de competenţe. Dacă stăm să ne gândim, aceste competenţe nu erau cerute la fel de mult în 2001 (când a fost publicată legea actuală a voluntariatului – n.red.) cum sunt cerute acum, în 2014. Ar fi păcat ca pentru persoanele care au făcut voluntariat 5-6 ani să nu existe un instrument care să certifice că ele au nişte abilităţi în plus faţă de persoanele care nu au făcut voluntariat.

ATS.ro: De când te-ai apucat de voluntariat ai întâlnit oameni care să aibă nevoie de un astfel de certificat de competenţe?

Ş.I.: Da. Ştiu tineri voluntari care, la un moment dat, au dorit să se angajeze şi cărora le-ar fi fost utilă o anumită certificare. Aceasta ar fi putut să ateste faptul că ei au dobândit anumite cunoştinţe în plus faţă de colegii lor, care au mers doar la şcoală.

ATS.ro: Crezi că modificările care vor fi aduse de noua lege a voluntariatului vor stimula mai mult tinerii să facă voluntariat?

Ş.I.: Sunt convinsă că da. Deja, din ce în ce mai multe persoane sunt deschise către voluntariat. Eu, de exemplu, am profesori care încurajează tinerii să facă voluntariat. Chiar ne spun nouă, studenţilor: „vedeţi că se dă o nouă lege a voluntariatului şi ar fi foarte bine să mergeţi să vă implicaţi”.

sae_pregatire

ATS.ro: Ai vreo idee despre cum ar putea fi stimulaţi şi românii de peste 40 de ani să se implice în activităţi de voluntariat?

Ş.I.: Este mai greu de implicat această categorie de persoane, dar nu imposibil. Eu ştiu organizaţii care au reuşit să convingă persoane de vârsta a doua şi chiar pensionari să facă voluntariat. Cred că ar trebui făcută o promovare diferită pentru persoanele de peste 40 de ani. De exemplu, noi ne promovăm campania de recrutare de voluntari pe Facebook, deoarece toţi voluntarii tineri folosesc această reţea de socializare. Cred că oamenii de 40 până la 65 de ani ar trebui implicaţi mai mult pe partea emoţională. Să li se arate că lucrează pentru o cauză şi că fără contribuţia lor rezultatele nu ar fi cele aşteptate.

ATS.ro: Ce planuri aveţi cu organizaţia?

Ş.I.: Ne dorim să aducem în România voluntari din străinătate, prin intermediul programului european de voluntariat, şi să dezvoltăm şi să extindem proiectele pe care le avem în derulare.

AlTreileaSector.ro a aflat povestea Asociaţiei pentru Educaţie Non-Formală la ONGFest 2014. Dacă şi tu cunoşti un om sau un proiect care schimbă lumea în bine, poţi să ne spui printr-un formular anonim. Noi vom citi propunerea, vom contacta persoana şi vom scrie povestea.

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări