Economie socială
Al treilea sector

Ciorapii din lână: noul aur din Roşia Montană

Tică Darie, tânărul care s-a mutat acum un an și jumătate la Roșia Montană, a deschis magazinul online „madeinrosiamontana.ro”, unde vinde produse lucrate de locuitorii comunei din județul Alba. 

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro 

„Tanti Eta”, vecina lui Tică, a dat startul. Acum, aproape 30 de doamne din Roşia Montană, cu vârste între 28 și 76 de ani, croșetează produse din lână: de la ciorapi, veste și jambiere, până la mănuși, păpuși, covorașe și căciuli. Tică Darie, băiatul de 22 de ani care s-a mutat în 2013 la Roșia Montană ca să-i ajute pe oamenii de acolo, a lansat pe 22 ianuarie magazinul online „madeinrosiamontana.ro”, unde vinde creațiile localnicilor.

„Nu prea știu eu multe despre antreprenoriat, dar învăț. Eu nu văd magazinul neapărat ca pe o afacere propriu-zisă, ideea a fost să creez niște oportunități, locuri de muncă, pentru doamne. Sper ca, după un timp, să pot implica și pe cineva din comunitate, astfel încât să mă detașez de acest proiect”, declară Tică.

rosia montana 5

Totul a început în ultimele zile din 2013, când „tanti Ela” i-a croșetat lui Tică o pereche de ciorapi pe care a scris „Roșia Montană”. Tânărului i-au plăcut foarte mult șosetele și le-a făcut câteva fotografii, pe care le-a publicat pe Facebook. În doar două zile a primit peste 100 de comenzi. Atunci a hotărât că ar fi bine să extindă echipa de lucru. Pe celelalte doamne le-a găsit în Roșia, după ce a discutat cu localnicii. „În vreo două săptămâni am găsit peste 20 de doamne care să știe să croșeteze”, afirmă Tică.

2014  a fost anul de probă, în care Tică a vândut vreo 300 de produse, doar ca să vadă dacă oamenilor le plac articolele din lână și dacă există o cerere constantă. După ce produsele au trecut testul cumpărătorilor, Tică a hotărât să înființeze o firmă tip SRL-D. În noiembrie anul trecut a început să lucreze la magazinul online, iar acum vinde circa zece tipuri de produse. Pe stoc are peste 200 de articole.

Prețul produselor pleacă de la 19 lei, pentru o bentiță, și ajunge la 190 de lei, pentru o flanea. Doamnele lucrează acasă, iar Tică le duce lâna, care vine din Vrancea, dar trece prin Brașov, pentru prelucrare. După ce produsele sunt gata, tănărul le colectează, le etichetează, le ambalează și le trimite cumpărătorilor. Comenzile pleacă imediat după finalizarea produselor. „Facerea” unei perechi de ciorapi durează circa două zile. Tică a reușit să vândă peste 100 de articole în doar trei săptămâni de la deschiderea magazinului. Cele mai dorite produse de către clienți sunt ciorapii. „Cea mai mare comandă pe care am primit-o până acum, ca valoare, a fost în 2014. Atunci, o familie a comandat 30 de perechi de ciorapi”, precizează Tică. Produsele „Made in Roșia Montană” au ajuns în mai multe orașe din țară, dar și în Marea Britanie, Cehia, Austria și Spania.

rosia montana 4

„Până acum, am primit feed-back pozitiv legat de produsele pe care le facem în Roșia Montană. Mulți oameni mi-au spus că este o inițiativă bună și că trebuie dezvoltată”, precizează tânărul antreprenor.

Marea dorință a lui Tică este să încheie câteva contracte importante cu magazine din țară și din străinătate, ca să poată să onoreze comenzi mai mari. Vrea chiar ca, la un momentat dat, să plece prin străinătate și să promoveze magazinul. Deocamdată nu poate din cauza sarcinilor administrative de care trebuie să se achite. 

Pentru fiecare pereche de ciorapi pe care o croșetează, femeile din Roșia Montană primesc 20 de lei. Restul profitului se duce pe taxe, lână, etichete, carburant, printuri. Până acum, Tică a investit peste 6.000 de lei în afacere. El nu câștigă niciun ban, ci face totul pentru alții. Spune că ar fi foarte fericit dacă ar avea un venit lunar constant de 500 de lei. „Momentan, eu trăiesc din ceea ce am strâns când am fost la studii în Danemarca și din banii pe care i-am făcut în Roșia Montană, din vânzarea de dulceață și siropuri. Oricum, eu sunt pe <<low budget>> (buget scăzut – n.red.). Nu beau, nu fumez, nu merg în cluburi”, spune Tică.

Când vorbește de primul milion de euro, izbucnește în râs. „Nu știu când o să fac eu primul milion de euro, dar sper să fie din ciorapii vânduți prin magazinul ăsta. Decât să fac eu un milion de euro, mai bine ar fi să reușesc să am un rulaj de un milion de euro la magazin”, adaugă Tică.

Tânărul vrea ca, pe viitor, să poată prelucra lână într-un atelier în Roșia Montană. De asemenea, și-ar dori să existe un centru de colectare pentru produsele finite, unde localnicele să poată aduce obiectele lucrate și, de asemenea, să găsească niște oameni care să se implice, alături de el, în gestionarea magazinului online.

Se gândește chiar să aplice la o finanțare, pentru a-și putea dezvolta mica afacere. „Dacă reușesc să prind o finanțare prin care să dezvolt magazinul, cu siguranță că aș putea crește la peste 50 numărul doamnelor care lucrează”, mai spune Tică.

rosia montana 3

Când s-a stabilit în Roșia Montană, și-a propus să stea acolo cel puțin cinci ani. Tânărul crede că este posibil ca, după cinci ani, să constate că mai este nevoie să rămână în comuna din Alba încă pe atât. „Eu am venit în Roșia Montană ca să mă implic în comunitate. Orice inițiativă similară magazinului online este binevenită pentru oamenii din Roșia și ar contribui cu siguranță la dezvoltarea comunei”, conchide Tică.

Dacă vreți să aflați mai multe despre Tică Darie, vă recomandăm să citiți și Tică, băiatul bălai de la Roşia Montană.

Surse foto: Facebook Tică Darie și „Made in Roșia Montană”

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări