Finanţari şi fundraising
Al treilea sector

20 de sfaturi pentru ONG-urile cu proiecte europene

Orice organizație neguvernamentală cu proiecte finanțate din bani europeni trebuie să facă față multor provocări. AlTreileaSector.ro vă oferă 20 de sfaturi de aplicat dacă lucraţi cu bani din POSDRU.

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro

Ultimele 200 de milioane de euro pe care le primește România, prin Programul Operațional pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) 2007-2013, pentru investiții în sectorul economiei sociale, au atras circa 350 de propuneri de proiecte.

ONG-urile, furnizorii de servicii sociale și autoritățile administrației publice au depus proiecte între 28 iulie și 11 august 2014, iar banii pe care se luptă să-i atragă sunt pentru domeniul major de intervenție (DMI) 6.1 – „Dezvoltarea economiei sociale”.

AlTreileaSector.ro a discutat cu experţii POSDRU, din Asociația React, despre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le aibă în vedere orice entitate non-profit implicată într-unul sau mai multe proiecte cu finanțări de la Uniunea Europeană (UE).

Asociaţia React are în implementare proiecte POSDRU, pe DMI 5.2 – „Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă” şi  pe DMI 6.3 – „Promovarea egalității de șanse pe piața muncii”. În trecut, a susţinut timp de trei ani un proiect strategic pe DMI 6.1, finalizat în 2013.

Din informațiile pe care le-am primit de la departamentele de Management, Resurse Umane, Comunicare şi Achiziţii ale asociației, am strâns 20 de sfaturi venite din experienţa proiectelor de până acum.

Management

1. Beneficiarii de fonduri europene trebui să știe, încă de la începutul proiectelor, de unde pleacă și unde vor să ajungă.

2. Organizațiile trebuie să traseze un grafic de implementare a proiectului și să aibă grijă să aloce oameni pe toate activitățile din proiect.

3. Ar fi indicat ca organizațiile să dezvolte intern un instrument electronic de monitorizare a evoluției proiectului/proiectelor.

4. Oamenii implicați în implementare trebuie să cunoască foarte bine elementele de detaliu din proiect/proiecte.

5. Pentru orice nelămurire sau neclaritate vizavi de implementarea proiectului/proiectelor, este indicat ca organizațiile să solicite clarificări, la care să primească răspunsuri oficiale, în scris, din partea autorităților.

6. ONG-urilor trebuie să le fie clar, încă de la debutul proiectelor, care vor fi caracteristicile persoanelor din grupul țintă.

7. Beneficiarii care gestionează unul sau mai multe proiecte, cu implementare în regiuni diferite ale țării, ar trebui să fie foarte atenți la cerințele fiecărui Organism Intermediar Regional; pentru aceeași procedură, Organismele Intermediare pot avea aşteptări diferite, în funcție de zona geografică în care se desfășoară proiectul/proiectele.

8. Este indicat ca asociațiile sau fundațiile care implementează pentru prima oară proiecte finanțate cu bani europeni să ia legătura cu alte ONG-uri pentru a face schimb de know-how.

Resurse umane

9. Beneficiarii trebuie să aibă grijă la implicațiile cumulului de funcții în cadrul aceleiași organizații; orice ONG care implementează mai multe proiecte finanțate prin POSDRU trebuie să se asigure că programul de lucru al unui expert care deține funcții diferite, pe proiecte diferite, în cadrul aceleiași organizații, nu depășește nouă ore zilnic.

10. Organizațiile care sunt nevoite să recruteze mulți oameni pentru a-și atinge indicatorii de grup țintă ar trebui să meargă în comunități cu număr mare de locuitori.

11. Recrutorii care lucrează pe teren ar trebui să încerce să stabilească o colaborare cu reprezentanții celor mai importante instituții din comunitățile respective; un primar sau un preot poate convinge oamenii dintr-o localitate să devină beneficiari ai proiectului.

12. Promovarea „din gură în gură” este foarte eficientă în procesul de recrutare al grupului țintă.

13. Dacă proiectul presupune recrutarea de oameni care să participe la un anumit tip de curs de formare profesională, specialiștii în HR trebuie să se asigure că respectivi oameni nu au mai participat la un program identic.

14. Recrutorii pot convinge mai ușor persoanele să devină beneficiari în proiecte dacă le prezintă oportunitățile pe care le au la finalul perioadei de implementare a activităților.

Comunicare

15. Toate materialele de promovare a proiectului/proiectelor trebuie să poarte semnătura aprobată de Organismul Intermediar.

16. ONG-urile nu trebuie să țină cont doar de informațiile publicate în manualul de identitate vizuală a proiectelor, ci și de cerințele pe care le poate avea fiecare Organism Intermediar în ceea ce privește „estetica” proiectului.

17. Proiectele ar trebui să poarte un nume atractiv și ușor de reținut de către public, altul decât cel oficial; un logo profesionist poate fi de foarte mare ajutor pentru promovarea proiectului.

18. Când își promovează proiectele în mass-media, ONG-urile nu trebuie să se folosească doar de machete în presa scrisă, ci să apeleze şi la conţinut generat organic.

19. Este indicat ca organizațiile să folosească foarte mult mediul online pentru a-și promova proiectele.

Achiziții

20. Responsabilul cu achizițiile din proiect trebuie să cunoască legislația din domeniu, respectiv Ordonanța de Urgență 34/2006 și Hotărârea de Guvern 925/2006, cu modificări și completări; se recomandă, totodată, monitorizarea informațiilor care apar pe site-ul Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizarea Achizițiilor Publice.

Vă recomandăm să citiți și: 200 milioane de euro pentru dezvoltarea economiei sociale; Se mai lansează, în iunie, banii pentru economie socială?

Sursa foto: freeimages.com

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări