Finanţari şi fundraising
Al treilea sector

Cum să faci un milion de euro din donații prin SMS

Organizațiile neguvernamentale care vor să strângă sume considerabile din donații prin SMS trebuie să îndeplinească trei condiții.

Liviu Florea, redactor-șef AlTreileaSector.ro

Donațiile prin SMS continuă să rămână unele dintre cele mai folosite instrumente de fundraising de către organizațiile neguvernamentale românești chiar dacă, în ultimii ani, asociațiile și fundațiile și-au diversificat metodele prin care strâng bani pentru cauzele lor. „Donația prin SMS are în continuare succes, cu condiția ca parteneriatele media pentru campanii (inițiate de organizațiile neguvernamentale sau de persoane fizice – n.red.) să fie unele adecvate și consistente. […]. Cu siguranță că este posibil ca o organizație neguvernamentală să strângă un milion de euro din donații prin SMS, dar are nevoie de niște ingrediente cheie: o cauză care să aibă nevoie urgentă de donații, un mesaj conceput corect și un plan media extraordinar”, spune Camelia Mateș, coordonatoarea platformei donație.ro, lansată în 2012 de Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) România. Un parteneriat media „adecvat” și „consistent” presupune asigurarea unei promovări care să fie în concordanță cu obiectivul campaniei.

Plaforma găzduiește, în prezent, 19 campanii active, pentru ca românii pot dona câte doi euro printr-un SMS. Salvați Copiii România, UNICEF România și Fundația Mereu Aproape au cele mai multe campanii active pe donație.ro. De asemenea, patru dintre cele 19 campanii active vizează ajutorarea oamenilor din Nepal, țară care a fost afectată recent de mai multe cutremure foarte puternice. Românii au trimis aproape 206.000 de SMS-uri pentru a-i sprijinii pe locuitorii din Nepal.

Donație.ro a găzduit, în primul an de funcționare (iunie 2012 – martie 2013), 25 de campanii umanitare, care au primit, în total, donații de 2,5 milioane de lei, arată un raport ARC România prezentat cu ocazia Conferinței Naționale de Fundraising, eveniment desfășurat în Cluj, la finalul lunii aprilie. Totodată, între iunie 2013 și mai 2014, platforma a gestionat 29 de campanii, care au primit SMS-uri în valoare de circa două milioane de lei. 

„În medie, campaniile (din perioada 2013/2014 – n.red.) au strâns mai puțini bani (decât în 2012/2013 – n.red.), însă nu fiecare campanie a strâns mai puțini bani. Variatiile (față de 2012/2013 – n.red.) sunt destul de mici și țin de capacitatea organizațiilor de a atrage parteneriate media solide și de disponibilitatea mass-media de a difuza mesaje sociale. În acest an (2014/2015 – n.red.), de exemplu, numărul de donații prin SMS a crescut, deci nu putem vorbi despre o tendință de scădere, ci de o chestiune de circumstanțe. Perioada 2013/2014 a fost lipsită de campanii pentru dezastre, o altă posibilă cauză pentru scăderea totală a numărului de donații prin SMS (comparativ cu 2012/2013 – n.red.)”, explică Mateș.

Coordonatoarea platformei de donații nu a sesizat, până acum, o schimbare, de la an la an, în comportamentul donatorilor români care aleg să sprijine diferite campanii umanitare printr-un SMS de doi euro.

„Dat fiind că donațiile prin SMS nu presupun o legătură directă cu donatorul, nu e posibil să măsurăm comportamente și să ne dăm seama de eventuale schimbări de comportament. Pare că donatorii români sunt constanți, dat fiind proporția foarte mare în care donează pe termen lung prin SMS. ONG-urile au înțeles că parteneriatele media și mesajele pe care le transmit către publicul larg sunt foarte importante în economia campaniei de SMS”, precizează reprezentantul ARC România.

Organizația neguvernamentală a analizat comportamentul donatorilor care au folosit platforma online în perioada 2013/2014 și a constatat că, pe parcursul unui an, românii sunt mai darnici în aprilie – mai, respectiv în noiembrie – decembrie. Cele două intervale se situează în preajma Paștelui și Crăciunului, perioade preferate de asociațiile și fundațiile care strâng bani pentru diverse cauze umanitare.

Camelia Mateș subliniază că donațiile prin SMS vor rămâne și în următorii ani în preferințele românilor care vor să facă bine, în ciuda noilor metode de strângere de fonduri folosite de organizațiile neguvernamentale în ultimul timp, cum ar fi competițiile sportive sau platformele de crowdfunding.

„Telefonul are un rol din ce în ce mai important în viața noastră. Ne mutăm multe activități pe telefon, iar donațiile nu sunt o excepție. Donația prin SMS este comodă și rapidă, caracteristici foarte importante pentru generațiile X si Y, adică pentru actuala și viitoarea generație de donatori. Prin urmare, părerea mea e că donațiile prin SMS vor fi din ce în ce mai utilizate”, mai spune coordonatoarea donație.ro.

Mai multe informații despre donațiile prin SMS puteți afla și din articolul Campanii umanitare prin SMS: câţi bani donează românii.

Sursa foto: freeimages.com

Alte articole

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Proiectele noastre

Parteneri

Recomandări